Amerikkalaisvarustamo Royal Caribbean olisi maksanut osan uuden jättiristelijän hinnasta vanhalla laivalla, jolle varustamolle ei ole enää käyttöä. STX:n Turun telakalta ei kerrota sopimuksen tarkemmista yksityiskohdista.
Kyse on vuonna 1984 Ranskassa rakennetusta, nykyisin Atlantic Star -nimisestä risteilyaluksesta, jossa on harvinaisiksi käyneet höyryturbiinikoneet. Alus on tullut risteilyliikenteessä kalliiksi, koska kulutus on kova. Siksi laiva on maannut satamassa Ranskassa.
STX:n mukaan Atlantic Starin arvo oli huomioitu risteilijätilauksen sopimushinnassa. Jos risteilijätilaus olisi tullut Suomeen, Atlantic Staria ei olisi kuitenkaan Itämerellä nähty. Turkulaistelakalta kerrotaan, että alus olisi päätynyt nopeasti STX:n korealaiselle emoyhtiölle, jolla lienee laivalle käyttöä Aasiassa.
Vaikka amerikkalaisvarustamon loistoristelijän tilaus meni Turun sijasta Ranskaan, vanhan laivan kohtalo on sama. Alus seilaa tiettävästi Aasiaan myös käytyään STX Ranskan omistuksessa.
Vanha risteilijä asuntolaivaksi
Atlantic Starista tullee asuntolaiva, joihin esimerkiksi rakennusyhtiöt majoittavat työntekijöitä Aasian suurissa teollisuushankkeissa.
Asuntolaivaksi päätyminen on usein alusvanhuksen viimeisimpiä kohtaloita. Sen jälkeen monet laivat on rysäytetty kovalla vauhdilla Aasian romuttamorannoille, joilla alukset puretaan osin käsipelillä.
Näin kävi esimerkiksi matkustajalautta Finnjetille, joka päätyi muun muassa majoituslaivaksi ennen kuin alus romutettiin hämärien omistuskuvioiden jälkeen muutama vuosi sitten Intian Alangissa.
Turun telakan mukaan STX ei ole suunnitellut Atlantic Starin romuttamista. Laiva on ainakin tilojensa puolesta tiettävästi hyvässä kunnossa.
Atlantic Starilla ei ollut turkulaistelakan mukaan mitään merkitystä siihen, että risteilijätilaus päätyi Suomen sijasta Ranskaan.