Olisi tärkeää, että matka lentoasemalle ei kestä pidempään kuin kolme tuntia, muotoilee lentoliikennestrategiaa selvittävä työryhmä. Lisäksi ryhmän mielestä palvelujen säilyttämisen kannalta kokonaismatka-aika eri puolilta Suomea Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei saisi ylittää kuutta tuntia.
Helsinki-Vantaan lentokenttä ja kolme sotilasilmailun kenttää ovat Suomen lentoasemista ainoat, joiden toiminta on kannattavaa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Käytännössä maakuntakenttien toimintaa rahoitetaan Helsinki-Vantaan tuotoilla. Helsinki-Vantaa on kuitenkin lentoliikennemaksujen hintavertailussa yksi edullisimmista eurooppalaiskentistä.
Ministeriö on teettänyt selvityksen konsulttiyhtiö Inspiralla. Sen perusteella Suomessa on tiheä lentokenttäverkosto, kun huomioidaan asukasmäärä ja maan koko.
- Tavoitteena on turvata Suomen kilpailukyky ja säilyttää kattavat lentoliikenneyhteydet, liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) huomauttaa.
"Vaatii 40 miljoonan vuosi-investointeja"
Suomen 25:tä lentokenttää ylläpitävä valtion omistama Finavia puolestaan huomauttaa, että lentoasemien säilyttäminen nykykunnossaan vaatii ainakin 40 miljoonan euron investointeja vuosittain. Tappiollisten kenttien vuoksi Finavialla on sijoituksiin vaatimattomat mahdollisuudet.
Suomen lentokenttäverkostoa ylläpidetään verkostoperiaatteella eli kenttien voittoja ja tappioita tuetaan ristiin. EU-maista näin toimitaan myös Espanjassa ja Portugalissa.
Lentoliikennestrategia on osa eduskunnan liki vuosi sitten hyväksymää liikennepoliittista selontekoa. Strategian on määrä valmistua ensi vuoden loppuun mennessä.