Hyppää sisältöön

Kemoran moottorirata suunnittelee meluvalleja lentotuhkasta

Vetelissä sijaitsevaa Kemoran moottorirataa pyörittävä Pitkäkoski Oy aikoo käyttää voimalatuhkaa maanrakentamisessa. Tuhkasta suunnitellaan rakennusainetta muun muassa radan meluvalleihin. Yhtiö toivoo lähiseudun asukkailta myönteistä suhtautumista. Aiemmin Pietarsaaressa pelko tuhkan sisältämiä raskasmetalleja kohtaan kaatoi golfkentän maanrakennushaaveet.

Jokkisautot vauhdissa Vetelin Kemoralla. Kuva: YLE / Anssi Leppänen
Heini Holopainen,
Petri Kuikka

Pietarsaarelaisen Alholmens Kraftin voimalatuhka olisi Pitkäkoski Oy:n toimitusjohtaja Jyri Ahosen mukaan edullinen rakennusmateriaali meluvalleihin, radan turva-alueisiin sekä parkkialueen pohjustukseen. Materiaalia tarvitaan paljon.

- Maamassaa tarvittaisiin kymmeniä tuhansia kuutioita. Neitseellisen maa-aineksen käyttäminen tämmöiseen ei ole järkevää, vaan tuhka soveltuisi tähän hyvin.

Alholmens Kraftin intresseissä on saada prosesseissa syntyvä pohja- ja lentotuhka järkevään käyttöön. Voimala kertoo sivuillaan, että valtakunnallisen jätesuunnitelman tavoitteena on löytää toteuttamiskelpoisia keinoja tuhkien ja kuonien hyödyntämisen lisäämiseksi. Maanrakentamisessa tuhka korvaisi luonnonmateriaaleja, esimerkiksi hiekkaa ja mursketta.

Aiemmin pietarsaarelainen golfkenttä suunnitteli saman tuhkan käyttämistä kentän maanrakennusaineena. Hanke kaatui siihen, että ympäristön asukkaat keräsivät liki tuhannen nimen adressin, jossa tuhkan käyttöä vastustettiin. Asukkaiden pelkona olivat tuhkan sisältämät raskasmetallit.

Tietoa päätöksen pohjaksi

Vetelissä toivotaan, että lähialueen asukkaat saavat tuhkasta oikeaa tietoa, jolloin vastustusta ei ehkä synny. Asiasta kiinnostuneille järjestetään tiistai-iltana keskustelutilaisuus tuhkan käytöstä ja sen ominaisuuksista, valottaa Ahonen.

- Epätietoisuus synnyttää pelkoa. Riippuu, miten asioita käsitellään. Siksi meillä on ihmisille tilaisuus, jossa kerrotaan esimerkiksi tuhkan arvoista. Paikalla on asiantuntijoita.

- Tuhkassa on metallihiukkasia jonkun verran seassa. Oleellista on, missä muodossa metalli on, onko se liukenevaa vai stabiilia. Muutama milligramma isossa maa-ainesmäärässä ei haittaa, jos se on stabiilissa muodossa.

Alholmens Kraftin mukaan tuhka on puun, turpeen, hiilen ja lajitellun jätteen polttamisesta syntyvää materiaalia. Tuhka sisältää näistä polttoaineista peräisin olevaa raskasmetallia. Tuhkan hyötykäyttöön tarvitaan ympäristölupa

Lähiasukkaat ovat kokeneet melun häiritseväksi. Jos asialle aiotaan tehdä jotain, tässä on yksi vaihtoehto.

Jyri Ahonen, Pitkäkoski Oy:n toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja Jyri Ahonen kieltää, että yleisötilaisuuden tarkoitus olisi taivutella ihmiset hankkeen taakse. Hän toteaa, että moottorirata ei tarvitse meluvalleja, niitä ovat halunneet lähistön asukkaat. Radan melu ei ylitä ympäristöluvassa asetettuja raja-arvoja.

- Lähiasukkaat ovat kokeneet melun häiritseväksi. Jos asialle aiotaan tehdä jotain, tässä on yksi vaihtoehto. Asukkaat saavat infoa tehdä päätöksen siitä, miltä projekti heistä vaikuttaa. Jos me saamme vihreää valoa, me menemme eteenpäin. Jos vaikuttaa, että tätä ei haluta, niin ei meillä moottoriratana sillä ole sinänsä merkitystä. Me voimme pistää homman stoppiin, selventää Ahonen.

Ahosen mukaan tähän mennessä asukkailta on tullut positiivista viestiä.

Suosittelemme sinulle