Silmälasien muodot ovat vaihdelleet vuosien varrella. 1960-luvulla naiset pitivät kissamaisia silmälaseja. 1970- ja 80 -luvuilla muotia olivat suuret, kekkosmaisiksi nimetyt kehykset.
Optikko Nina Tyni kertoo, että kehykset ovat nykyisin useimmiten muovisia ja suosituimmat värit ovat ruskea ja musta. Tänä keväänä myynnissä on esimerkiksi kukkakuvioisia, läpikuultavia kehyksiä. Punaisen värin lisäksi erityisesti violetti sopii usein suomalaisen vaalealle iholle.
- Tukholmassa trendikkäitä ovat nyt pilottityyppiset kehykset. Asiakkaan lisäksi me optikotkin voisimme räväyttää nykyistä useammin ja valita myös aivan erilaisia malleja, Tyni sanoo.
Uudenlaiset kehykset hirvittävät
Silmälasivalinnan helmäsynti on Tynin mielestä valita samanlaiset lasit kuin aiemminkin. Makutuomaritkin näyttävät suosivan tutunnäköisiä malleja, jotka päässään läheinen näyttää samalta kuin ennenkin.
- Kun asiakas pyytää apua optikolta ja irrottautuu vanhasta, liikkeessä koetaan ilon hetkiä siitä, että rohkea valinta onkin paras, Tyni sanoo.
Ainoa kultainen sääntö on Tynin mielestä se, ettei pyöreäkasvoisen kannata valita täysin pyöreitä laseja.
Lasien hankintaa lykätään
Suomalainen kokee silmälasiostoksille lähtemisen usein työläänä ja hankalana. Tyni kehottaa lähtemään ostoksille yksin ja pyytämään rohkeasti apua optikolta.
- Jokainen optikko haluaa myydä asiakkaalle hyvännäköiset ja mahdollisimman hyvin asiakkaalle sopivat lasit. Laseja kannattaa olla kahdet eli sekä ajattomat että erikoisemmat.
Imagolasit nostavat suosiotaan
Suurin osa silmälasien käyttäjistä valitsee aurinkolasit vahvuuksilla. Erityisesti nuoret suosivat piilolinssejä, jotta he voivat valita juuri mieleisensä aurinkolasit. Nuoret ovat myös innostuneita imagolaseista eli kehyksistä ilman vahvuuksia.
- Ihmiset asustavat itseään ja silmälasit ovat cool.
Anna-Mari Kilpijärvi, Yle Oulu