Kevät on autoharrastajien esikkoaikaa. Talven aikana kunnostettuja, remontoituja tai vain huolella säilöttyjä yksilöitä puunataan ehostuskuntoon. Lumien sulaessa autovanhukset otetaan liikenteeseen piristämään katukuvaa.
Olen vuosien ajan omistanut kesäautoksi luokiteltavan ”vanhakoppaisen” Ford Escortin. Vuosina 1968–1974 valmistettu Escortin ensimmäinen korimalli on tullut suurelle yleisölle tutuksi Hannu Mikkolan ja Timo Mäkisen voitokkaana ralliautona. Ralliauto olisi minunkin Escortistani tullut, jos en olisi sitä kyseiseltä kohtalolta pelastanut. Tämä oli yksi tiedonmurunen, jonka myötä ryhdyin miettimään, minkälainen menneisyys autollani on.
Hurja tiedonkeruu alkoi
Kun auto oli laitettu talviunille, alkoi armoton tiedonhankinta. Ensitöikseni tilasin Liikenteen turvallisuusvirasto TraFista auton omistushistoriaselvityksen.
Muutaman viikon kuluttua tilauksesta posti toi nivaskan A4:sia. Papereita oli kymmenkunta, joihin oli tulostettu auton rekisteriotteet kaikkien omistajien kohdalta. Selvisi että auto liikuskeli ensimmäiset vuosikymmenensä Itä-Uudenmaan alueella, Porvoon ja Loviisan seudulla.
Paperinivaska kainalossani siirryin tietokoneen ääreen ja ryhdyin etsimään tietoa entisistä omistajista. Nimikaimoja kyllä löytyi, mutta ei niitä ihmisiä, jotka voisi varmuudella yhdistää autoon. Monen mielestä voi olla silkkaa ajanhukkaa googlettaa ihmisten nimiä yli 40 vuoden takaa, mutta jotain täytyi yrittää.
Tiedonhakukoneiden jälkeen tuli tenkkapoo, sillä hakutulos ei ollut toivotunlainen. En löytänyt yhtään entistä omistajaa, jolla olisi yhteys autoon. Tiesin ainoastaan henkilön, jolta olin auton ostanut vuosia sitten. Jatkoin hakua Facebookissa, kirjoitin hakukenttään auton entisten omistajien nimiä. Nyt osui.
Löysin henkilön, joka oli nimeltään sama kuin yksi auton omistajista ja asui edelleen samassa kaupungissa. Lähetin hänelle viestin ja kerroin yhteydenoton syyn. Ilahduttavan nopeasti sain vastauksen, vaikka henkilö ei autoa muistanutkaan. Pienen muistinvirkistelyn ja kuvien lähettelyn jälkeen selvisi, että hän oli todella omistanut auton - tosin vain nimellisesti ja hyvin lyhyen aikaa. Hänen kauttaan auton historia avautui muisto kerrallaan ja palapelin koko kuva alkoi muodostua…
Historiaa penkoessa selvisi, että auto joutui pahaan onnettomuuteen 1970-luvun lopussa. Lue historiaselvityksen seuraava osa tiistaina 16.4.