Porissa harkitaan raskaan liikenteen ajokieltoa keskustan vanhaan osaan, jos valtio hyväksyy raskaaseen liikenteeseen nykyistä korkeammat painorajat. Porin katusuunnittelun mukaan 1840-luvulla rakennetun Kivi-Porin katuja ei ole rakennettu esityksen mukaiselle kalustolle.
Hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä esittää, että raskaan liikenteen kaluston enimmäismassoja ja -mittoja korotetaan. Korotuksen tavoitteena on edistää Suomen kilpailukykyä, vähentää liikenteen ympäristöpäästöjä ja alentaa logistiikkakustannuksia.
Esityksessä 9-akselisen ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa nousisi 60 tonnista 76 tonniin ja maksimikorkeus 4,2 metristä 4,4 metriin.
Kivi-Porin rakennukset uhattuina
Porin erityisenä huolenaiheena on kulttuurihistoriallisesti arvokas Kivi-Porin alue, jonka rakennuskanta on 1840-luvulta. Siksi kaupungissa suunnitellaan vakavasti, että raskas liikenne ei enää saisi ajaa tällä alueella.
Ensi kesän aikana selvitetään, mitä vaikutuksia ajokiellolla olisi. Kivi-Porin alueelle saatettaisiin myös asettaa painorajoitus.
- Emme ole toistaiseksi voineet kieltää raskasta liikennettä kokonaan, koska keskustan tuntumassa on toimintoja, joille reitti on välttämätön. Lakimuutoksen myötä harkitsemme alueelle painorajoitusta ja nopeusrajoituksen alentamista, äärimmäisenä keinona raskaan liikenteen läpiajokieltoa, jolloin kiertoreittiä tulee muutaman kilometrin verran, Porin kaupungin katu- ja puistosuunnittelu toteaa.
Jo nyt Pori on suosittanut, että Kivi-Porin alueella ei ajettaisi raskailla ajoneuvoilla.