Kesällä 2011 lähes 70 prosenttia suomalaisista olisi valinnut Nokian uudeksi matkapuhelimekseen. Viime kesänä tilanne oli muuttunut dramaattisesti: enää 45 prosenttia havitteli kännykäkseen nokialaista. Kova kilpailija oli Samsungin Galaxy.
Tuoreen tutkimuksen mukaan Nokia on nousussa taas. Nyt suomalaisista 49 prosenttia tahtoo mieluiten Nokian puhelimen. Reilusta tuhannesta haastatellusta viidennes aikoo ostaa Samsungin puhelimen ja kymmenen prosenttia mielii taskuunsa Applen iPhonea.
Yle Uutiset selvitti, millainen ihminen haluaa Nokian matkapuhelimen, kuka himoitsee Samsungia ja kenelle Applen iPhone on sopivin.
Nokia on keskustalaisten suosikki
Nokia kelpaa tänä kesänä parhaiten puhelimeksi 50 - 64-vuotiaalle keskustalaiselle, jolla on opistotason koulutus. Tämä selviää Yle Uutisten Taloustutkimus Oy:llä teettämästä kyselystä.
- Nokian kannattaminen Suomessa on perinteisen isänmaallisuuden ilmentymä. Se on vanhojen vastaajien keskuudessa paljon suositumpaa kuin nuorten. Myös keskusta näyttää olevan Suomen vahvin Nokia-puolue. Näin arvioi Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Juho Rahkonen.
Keskustalaisista peräti 68 prosenttia haluaa omistaa nimenomaan Nokian kännykän, kun taas Samsungin suosio on poikkeuksellisen suuri perussuomalaisten keskuudessa. Heistä joka neljäs valitsee korealaispuhelimen.
- Nokia on brändinä suomalaisille kuin Volvo ruotsalaisille. Täällä sitä katsotaan ruusunpunaisten silmälasien läpi, Rahkonen toteaa.
Ammatiltaan Nokian matkapuhelimen ostaja on usein koti-isä tai -äiti, eläkeläinen tai yrittäjä. Maanviljelijöistä 43 prosenttia panisi rahansa Samsungin laitteeseen.
Vankasti keski-ikäiset vieroksuvat iPhonea
Applen iPhone on selvästi nuorenpuoleisten luuri: 50 - 64-vuotiaista vain kolme prosenttia huolisi moisen kapineen. Samasta ikäryhmästä reilut 60 prosenttia valitsee Nokian kännykän.
Alle 25-vuotiaiden mielipuhelin on Samsung. Toisaalta lapsiperheissa iPhonen suosio on suurempi kuin lapsettomissa talouksissa, mikä Taloustutkimuksen tutkimusjohtajan mukaan saattaa kertoa teineihin tepsivästä tehokkaasta mainonnasta.
- Yllättävää oli se, että lapsiperheiden keskuudessa Applen iPhone on erityisen suosittu puhelin. Ilmeisesti lapset vaikuttavat vanhempien valintoihin ja kulutusratkaisuihin. Lapset ikään kuin pakottavat vanhemmat olemaan hieman trendikkäämpiä kuin he muuten olisivat.
Yli 70 000 euroa vuodessa ansaitsevista talouksista 43 prosenttia hankkii Nokian puhelimen, Samsungin valitsee joka viides ja iPhonen 15 prosenttia. Alemmissa tuloryhmissä Nokian suosio on suurempi, iPhonen pienempi.