Karjalan tasavalta Venäjällä etsii kiihkeästi yhteyksiä Suomeen talouden parantamiseksi. Molemmin puolin itärajaa tunnetaan elinvoima, jota vilkas Venäjän-liikenne on tuonut mm. Lappeenrannan seudulle. Karjalan tasavallan päämies Aleksandr Hudilainen uskoo, että hyvät tieyhteydet tuovat hyvinvointia.
- Kun infrastruktuuri ilmaantuu, alue tulee houkuttelevaksi investoinneille, hän arvioi.
Karjalan tasavallassa suunnitellaan tieyhteyttä, joka kulkisi Parikkalasta Petroskoihin ja sieltä Äänisen länsipuolta Syvärijoen yli kohti Keski-Venäjää. Tasavallan päämies Hudilainen sanoo, että hanke maksaa 245 miljardia ruplaa eli 5,7 miljardia euroa. Tämä raha on määrä kerätä yksityisiltä markkinoilta. Päämies uskoo, että tie auttaisi kovasti suomalaisia.
- Jos saadaan pikatie, joka lyhentää matkaa Petroskoihin ja Keski-Venäjälle ja jonka ansiosta välttää kulkemisen Pietarin kautta, niin kukapa siitä kieltäytyisi, Hudilainen pohtii.
Hankkeeseen on valjastettu Luoteis-Venäjän Kehitysväylä -niminen yritys, joka nettisivuillaan kuvaa yli 400 kilometrin hanketta. Yrityksen toimitusjohtaja Dmitri Belkin sanoo, että tieprojekti on tarkoitus rahoittaa lopulta tiemaksuilla. Hänen mukaansa myös Pohjoismaiset yritykset ovat olleet kiinnostuneita projektista, mutta ei halua mainita nimeltä yhtäkään yritystä.
- Koko rakentamiseen tarvittava rahoitus on periaatteessa varmistettu. Tästä tulee maksullinen tie. Amerikassa vastaavien teiden takaisinmaksuaika on 20–25 vuotta, hän sanoo.
Hanke ei vakuuta suomalaisia
Karjalan tasavallan liikennehankkeet ovat kiinnostaneet rajaseudun kunnissa. Etelä-Savon maakuntajohtaja Matti Viialainen arvioi, että Suomen puolella pitäisi valmistautua avaamaan liikennettä nimenomaan Parikkalan kohdalta. Hudilaisen mainitsemaan tiehankkeeseen hän kuitenkin suhtautuu epäillen.
Viialainen muistuttaa, että tie Sortavalasta Petroskoihin on jo nyt valtaosaltaan hyvässä kunnossa ja tie Käkisalmesta Sortavalaan valmistunee vuoteen 2016 mennessä. Kyseessä ovat Venäjän liittovaltion tiehankkeet. Viialainen arvioikin, että yksityisiä tiehankkeita ei Karjalassa tarvita.
Liikenneministeriön Venäjä-asioita hoitavalta liikennepolitiikan osastolta puolestaan kerrotaan, että tiehanke ei ole ollut esillä missään virallisissa Suomen ja Venäjän välisissä neuvotteluissa. Osastolta muistutetaan, että jos hanketta vietäisiin Venäjän valtion tasolla eteenpäin, siitä olisi kyllä keskusteltu. Suomessa ei siis vielä tehdä mitään suunnitelmia olettaen, että tiehanke toteutuisi.
Samansuuntainen viesti tulee myös sisäasiainministeriöstä. Kansliapäällikkö Päivi Nerg sanoo, että liikennettä Venäjälle hoidetaan toistaiseksi nykyisten rajanylityspaikkojen kautta. Jättitien lähtöpaikaksi mainitun Parikkalan rajanylityspaikan avaamista henkilöliikenteelle pohditaan seuraavan kerran aikaisintaan vuonna 2015. Myös Nerg muistuttaa, että raja-asioista neuvotellaan suoraan Venäjän valtion rajaviranomaisten kanssa.