Kyse on uudesta muoti-ilmiöstä, joka on huomattu eri puolilla Suomea.
- Tarkoista käyttäjämääristä ei ole tietoa, koska ilmiö on uusi. Kyse on kasvavasta muoti-ilmiöstä, josta alakouluikäiset lapset ovat nyt innostuneet, Ehkäisevän päihdetyö Ehyt ry:n Pohjois-Suomen aluekoordinaattori Sinikka Korpela sanoo.
Energianuuskaa markkinoidaan korvaustuotteena auttamaan tupakan tai nuuskan käytön lopetusta.
Muistuttaa oikeaa nuuskaa
- Se muistuttaa hyvin paljon oikeaa nuuskaa ja on hyvin mahdollista, että tällainen leikki johtaa lapsilla ja nuorilla oikean nuuskan käyttöön. Jos tuotetta valmistaa sama taho, joka valmistaa oikeita tupakkatuotteita niin kyllä voisi ajatella, että kyse on tuotteiden markkinoinnista. Nyt ollaan aika vaarallisilla vesillä, Korpela sanoo.
Nyt ollaan aika vaarallisilla vesillä.
Sinikka Korpela
Energianuuskaa pystyy ostamaan kaupoista ja kioskeista. Myyntiä lapsille ei ole lain mukaan rajoitettu, koska energianuuska ei ole tupakkatuote. Energianuuska sisältää kofeiinia ja muita piristäviä aineita.
Mainontaa rajoitettu, myyntiä ei
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on kuitenkin rajoittanut energianuuskan mainontaa. Energianuuska ei saa olla mainonnallisesti esillä myymälässä eivätkä tuotteet saa kaupoissa sijaita lasten ja nuorten tuotteiden läheisyydessä.
Sinikka Korpela toivoisi, että kaupat, kioskit ja huoltoasemat rajoittaisivat energianuuskan myyntiä oma-aloitteisesti samaan tapaan kuin on kielletty energiajuomien myyntiä nuorimmille lapsille.
- Myös vanhemmat voivat olla aktiivisia ja pyytää omaa lähikauppaa rajoittamaan tällaisten tuotteiden myyntiä lapsille, Korpela sanoo.