Hyppää sisältöön

Liian kovaa, liian lähellä ja keskittymättä – täällä tapahtuivat Suomen ketjukolarit vuonna 2012

Ajatko pääkaupunkiseudun kehäteillä marraskuussa iltapäivällä kello 16 maissa? Juuri siellä ja silloin on Suomessa suurin mahdollisuus joutua ketjukolariin. Viime vuonna Suomessa ajettiin 670 kolmen tai useamman auton peräänajoa. Katso kartasta, missä kolisi ja milloin.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Valitse aikajakso

670 tapausta koko maassa (osallisina 2 325 ajoneuvoa)
Katunäkymä ei ole kuvattu onnettomuushetkellä
Ketjukolarit Suomessa vuonna 2012. Mukana tapaukset, joissa oli osallisena kolme autoa tai useampia. Toisiaan lähellä olevat kolarikohteet on niputettu yhteen, ja pääset näkemään yksittäiset kohteet tarkentamalla karttaa. Saat lisätietoja kohteista klikkaamalla. Karttatoteutus ja aineiston hankinta tehty yhteistyössä Liikenneturvan kanssa.Lähde: Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustietokanta

Toisin kuin usein ajatellaan, kelillä on yllättävän vähän merkitystä ketjukolareiden synnyssä. Vuonna 2012 ajettiin eniten ketjukolareita marraskuussa (82), mutta niin keskikesällä kuin talvellakin kolaroitiin samaan tahtiin.    

Talven vaikutus erottuisi selvemmin, jos tarkasteluun otettaisiin pelkästään kahden auton peräänajot (3 222). Kolarikartasta näkyy, kuinka ketjukolareita sattuu kaikkina vuodenaikoina, kaikissa keleissä ja kaikilla nopeusrajoitusalueilla.  

Kun kilisee, niin kolisee

Ketjukolareiden synnyssä on kolme hallitsevaa tekijää; ajonopeus, ajoetäisyys ja keskittyminen. Tyypillinen peräänajaja keskittyy kännykkäänsä, johon on juuri tullut uusi viesti.

Ammattikuljettajilla tehdyn selvityksen mukaan katse saattaa olla pois liikenteestä kerralla 4–5 sekuntia. Siinä ajassa auto voi hyvinkin liikkua sata metriä sokkona.

Uusin ajoneuvotekniikka tulee tässäkin kohta apuun. Mukautuvat vakionopeussäätimet pitävät riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja hätäjarrujärjestelmät jarruttavat, jos kuljettaja huomaa vaaran liian myöhään.

Ketjukolareista tiedetään, että varsinainen liikenne jonossa ei ole se suurin riski. Hankalinta on sillä hetkellä, kun jonoutuminen alkaa. Talven huonoissa keleissä se näyttää alkavan monille täysin yllättäen.    

Helmikuun kolmantena päivänä 2012 ajettiin Etelä-Suomessa 24 ketjukolaria. Pahimmassa mukana oli 33 ajoneuvoa.     

Suosittelemme sinulle