Messujen järjestäjät joutuvat hieromaan älynystyreitään jotta saavat hallit täyteen näytteille asettajia ja yleisöä. Vetonauloina käytetään tähtiesiintyjiä ja aktiivista toimintaa yleisölle. Rakennusmessut vetävät koko Suomessa vuodesta toiseen hyvin ja Lahdessa uskotaan Kätevä-Tekevä-Lukeva messuihin. Lamasta huolimatta koko vuoden messutapahtumien määrästä ei ole kuitenkaan tingitty.
- No ei ole jätetty mitään pois mutta ihan selkeä trendi on ammattimessujen osalta. Kävijämääräthän on kymmenen vuoden aikana laskenut kaikissa messuissa johtuen siitä, että enää sinne ei lähetetä koko yritystä vaan ostajat ja päättäjät. Myös joillakin toimialoilla investoinnit ovat alhaiset ja se näkyy, toteaa toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen Lahden Messuista.
Säästöt uhkaavat julkista messuilua
Messujen vakio-osallistujiin ovat kuuluneet viime vuosina myös julkiset laitokset kuten koulutuskeskus Salpaus. Jatkossa Salpauskin joutuu pohtimaan osallistumistaan messuille säästöjen vuoksi.
- No tänä vuonna tämä säästöasia ei meillä vielä näy mutta varmaan tulevaisuudessa sitä tullaan pohtimaan ja pohtimisen toinen syy säästämisen lisäksi on että meiltä vähenee näitä opetuspaikkoja ja muita jotka tähän projektiin ovat osallistuneet perinteisesti, sanoo vaatealan opettaja Riia Lampinen Koulutuskeskus Salpauksesta.
Messuille tullaan myymään
Messuilla tunnettuuden lisääminen on yksi tavoite mutta näytteille asettajat haluavat ehdottomasti myös puhtaasti euroja.
- Ollaksesi hyvä kauppias niin sun pitää myydä se paikan hinta kymmenkertaisesti ja se toteutui alkuaikoina mutta ei todellakaan toteudu enää nykyään, pohtii Pirjo McCarron, Kelttikorut 925 -yrityksestä.
Messujen tulevaisuuteen markkinointikeinona uskotaan vankasti.
- Ensi vuotta odotetaan, yleensä parittomat vuodet on kalenterijaon mukaan hiukan haastavampia mutta odotukset on hyvät. Tämä vuosi on mennyt olosuhteisiin nähden varsin hyvin, summaa toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen Lahden Messuista.