Suomalaisnuorten matematiikan osaaminen on laskenut selvästi vajaassa kymmenessä vuodessa. Tänään julkaistussa Pisa 2012 -tutkimuksessa Suomi löytyy matematiikan osaamisessa 12. sijalta, kun vuonna 2003 Suomi sijoittui toiseksi. Edellisessä Pisa-tutkimuksessa Suomi sijoittui matematiikan osaamisessa kuudenneksi.
Suomen lasku matematiikan osaamisessa vastaa noin puolen kouluvuoden edistymistä. Pisa-tutkimuksen mukaan heikosti matematiikkaa osaavien oppilaiden määrä on kasvanut yhdeksässä vuodessa 7 prosentista 12 prosenttiin. Samalla erinomaisesti matematiikan hallitsevien määrä on vähentynyt 23 prosentista 15 prosenttiin.
– Tulosten yleinen lasku osoittaa, että suomalaista perusopetusta on lähdettävä voimakkaasti kehittämään, sanoo huolestunut opetusministeri Krista Kiuru (sd.) tiedotteessa.
Kiuru aikoo käynnistää välittömästi laajapohjaisen työskentelyn suomalaisen peruskoulun kehittämiseksi.
Aasia hallitsee matematiikan osaamisessa
Laskusta huolimatta Suomi kuuluu yhä matematiikan osaamisessa OECD-maiden kärkijoukkoon. OECD-maista Suomen edellä ovat Korea, Japani, Sveitsi, Alankomaat ja Viro.
Parhaiten matematiikassa menestyvät Aasian maat tai alueet; seitsemän kärkeen ei muiden mantereiden mailla ole asiaa. Shanghai, Singapore, Hongkong, Taiwan ja Korea muodostavat selvän viiden kärjen.Samalla kärkimaat ovat entisestään parantaneet tulostaan.
Laskua myös lukutaidossa ja luonnontieteiden osaamisessa
Lukutaito Suomessa on kansainvälisesti verrattuna yhä korkeatasoista. Suomen keskiarvo on kuitenkin laskenut edellisistä Pisa-tutkimuksista. Samalla vuoden 2009 tutkimuksen kolmas sija on vaihtunut kuudenteen. Suomea paremmin pärjäsivät Shanghai, Singapore, Hongkong, Japani ja Korea.
Myös luonnontieteiden osaamisessa Suomen kehitys on ollut samansuuntaista. Suomi kuuluu OECD-maiden parhaimmistoon, vaikka keskiarvo luonnontieteiden osaamisessa laski hieman. Edellisesti Pisa-tutkimuksesta Suomi putosi toiselta sijalta viidenneksi.