Rallikausi pääsi toden teolla käyntiin torstaina Monte Carlon MM-osakilpailulla. Yle Urheilun keskustelijoiden kommentit paljastavat, että lajilla on edelleen vannoutuneita kannattajia Suomessa.
Nimimerkki Unto sanoo olevansa lajin intohimoinen harrastaja ja seuraa kisatapahtumia, vaikka mukana ei olisikaan suomalaisia.
Jokainen laji taistelee euroista ja autourheilu on aina hyvin kallista.
Nimimerkki Unto
- Jokainen laji taistelee euroista ja autourheilu on aina hyvin kallista, tulevaisuuden mahdollisuudet internetin hyödyntäminen ja maailmantalouden parantaminen tulee nostamaan rallin takaisin siihen loistoon mitä se 90-luvun lopulla oli, hän kirjoittaa.
- Tulee seurattua tulevaa kautta taas mielenkiinnolla kun uusia kuljettajia ja talleja mukana, ilmoittaa puolestaan nimimerkki ralli.
Pisteille pelkästään hyvällä kalustolla
Nimimerkki Late on samoilla linjoilla. Ralli kiinnostaa, mutta hän harmittelee sitä, ettei voi seurata lajia televisiosta.
- Ralli alkaa tosiaan olla aika kuollut laji. Nykyisin ihmiset haluavat katsoa suoria urheilulähetyksiä ja rallin kannalta tämä yhtälö on hyvin vaikea. Lisäksi 2-4 valmistajan sarjan on aika vaikea olla vakuuttava, säestää nimimerkki Pete.
- Yleisö poistunut, tiedotusvälineet poistuneet, auton valmistajat poistuneet. Mitä jää jäljelle? Tyhjää sekä muutama herra jotka eivät ymmärrä mikä meni pieleen, harmittelee nimimerkki Nieriä.
Ehkä kiinnostus palaa vielä jonain päivänä jos saadaan lisää valmistajia ja muutetaan ralleja enemmän toisistaan poikkeaviksi.
Nimimerkki m
- Kyllähän ralli kiinnostaa vieläkin, tosin enemmän kansallinen F-cup. Siinä on vielä perinteistä rallin meininkiä. MM-sarja on menettänyt uskottavuutensa siellä ajelee pisteille pelkällä hyvällä kalustolla, toisin oli takavuosina kun esim. Jyskälässä oli voittajaehdokkaita jopa 5-7, listaa nimimerkki Vuohijoen nopein.
- Ehkä kiinnostus palaa vielä jonain päivänä jos saadaan lisää valmistajia ja muutetaan ralleja enemmän toisistaan poikkeaviksi. Esimerkiksi Safari-ralli pitäisi ehdottomasti palauttaa sarjaan, väläyttää nimimerkki m.
Hän muistelee kaiholla 2000-luvun alkuvuosia, jolloin mukana oli paljon talleja ja Marcus Grönholmin, Carlos Sainzin, Colin McRaen, Tommi Mäkisen ja Richard Burnsin kaltaisia kuljettajia.
Ajat muuttuneet, persoonat puuttuvat
Mielenkiinto lajia kohtaan on kärsinyt myös suomalaiskuljettajien menestymättömyyden johdosta. Maailmanmestaruus tuli edellisen kerran Suomeen vuonna 2002.
- Ei kiinnosta sillä tavalla kuin Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen ja kumppaneiden aikoihin nähden. Ehkäpä niitä mestaruuksia odottaa suomalaisilta, mutta kun niitä ei ole tullut niin kiinnostus vähenee, säestää nimimerkki Jore.
Nykyisin täräytetään 2-3 ek.ta ja sitten kaupungille huoltoon ja illan suussa samat ek.t uudelleen.
Nimimerkki Jyskälä
- En seuraa tämän uuden sukupolven ralli tekemisiä oikeistaan millään lailla, on minulle ihan poikasia entiseen verrattuina niin ajajina kuin persoonina, olkoot muut mitä mieltä tahansa, kaikilla on mielipiteeseensä oikeus. Ralli ei ole enää ollut minun rattoni vuosikymmeneen, myöntää nimimerkki Persoonattomia poikasia !
- Iän myötä kiinnostus on loppunut. Tietoisuus ympäristörasituksesta, lajin kalleus, suomalaisten menestymättömyys ja rallin luonteen muuttuminen "pikaiseksi". Lontoo- Meksiko, Escortit, minit ja Mirafiorit, niitä on ikävä, kirjoittaa nimimerkki Muistoissa.
- Rallitouhu vielä 80-luvulla oli mielenkiintoista koska kierrettiin eri puolilla maakuntia, ek.t olivat sekä lyhyitä eri pituisia, huoltoja tehtiin kyläkauppojen pihoissa jne. Nykyisin täräytetään 2-3 ek.ta ja sitten kaupungille huoltoon ja illan suussa samat ek.t uudelleen, nimimerkki Jyskälä huomioi.