Hyppää sisältöön

Yritysten kannattaa huomioida tunteet muulloinkin kuin mainonnassa

Huomioimalla esimerkiksi palvelun herättämiä tunteita yritykset voivat vahvistaa suhdettaan asiakkaisiin. Tampereen yliopistossa on alkanut aiheesta tutkimus, jossa on mukana myös yrityksiä. Tekesin rahoittama tutkimus kestää kaksi vuotta.

Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen yhdessä Tampereen yliopiston tutkijoiden Mari Ainasojan ja Sanna Rytövuoren kanssa. Kuva: Marko Melto / Yle

Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen tietää tarkkaan, minkälaisen kuvan yritys haluaa itsestään antaa.

– Luotettava, vihreitä arvoja, mielenrauhaa ja luottamusta, Tähtinen luettelee.

Kyse on mielikuvasta, eikä se suinkaan synny sattumalta.

– Kyllä sitä on tutkittu aika monta vuotta ja tietysti pohdittukin aika monta vuotta. Aika lailla samalla linjalla on jatkettu jo muutama vuosikymmen, Tähtinen vahvistaa.

Viimeistään parin vuoden kuluttua yritysten kannattaa hioa kuvaansa, sillä silloin käytettävissä on uutta tutkimustietoa. Tampereen yliopistossa on alkanut tutkimus siitä, miten tunteiden huomioimisella voidaan vaikuttaa yrityksen menestykseen.

– Tunteiden kautta voidaan parantaa asiakaskokemusta. Asiakas on tyytyväisempi, ehkä uskollisempi ja palaa uudelleen, sanoo tutkija Mari Ainasoja.

Tunteet huomioon muulloinkin kuin mainoksessa

Tiedostamalla tunteiden tärkeys asiakkaat voidaan huomioida muulloinkin kuin tuotetta markkinoitaessa. Mari Ainasoja antaa esimerkin.

– Jos ajatellaan vaikka kaltaistani ihmistä, joka ei ymmärrä renkaista mitään. Meidän joukkomme tulee varmasti lisääntymään tulevaisuudessa, Ainasoja arvioi.

– Tunnen kamalaa ahdistusta ja pelkoa, jos minun pitäisi nyt lähteä ostamaan renkaat. Tämän huomioiminen ja tällaisten tunteiden helpottaminen voisi olla yksi keino, millä yritys voisi luoda itsestään entistä miellyttävämpää ja parempaa kuvaa, Ainasoja jatkaa.

Kilpailu pakottaa ottamaan kaikki keinot käyttöön

Kun kilpailu vääjämättä lähes kaikilla aloilla kiristyy, on tarpeen ottaa kaikki keinot käyttöön menestyäkseen.

– Täytyy tehdä vielä jotain lisää – jotain ekstraa, jotta pysytään kuluttajien mielissä yhtenä vaihtoehtona silloin, kun tehdään ja mietitään ostopäätöstä, muistuttaa Tampereen yliopiston tutkija Sanna Rytövuori.

Tekesin rahoittama tutkimus kestää kaksi vuotta. Mukana on neljä yritystä, joista yksi on Nokian Renkaat.

Nokian Renkaillakin odotellaan jo mielenkiinnolla jatkossa kaikkia yrityksiä hyödyttävää tietoa siitä, miten asiakkaisiin voi vaikuttaa tunteiden kautta.

– Olemme käsityksemme mukaan aika hyvällä tiellä, mutta tämän tutkimuksen myötä mennään nyt ihan uusille urille, sanoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen.

Suosittelemme sinulle