Sosiaalinen media on nykyisin se paikka ja pelikenttä, jolla asioita mielellään hoidetaan. Tämän on havainnut myös Animalian joensuulainen edustaja Erja Laakkonen. Esimerkiksi facebookissa jaetaan usein kuvia ja videoita, jotka liittyvät tavalla tai toisella eläinten kaltoin kohteluun.
- Tietenkin ne on aina järkyttäviä, tuollaiset yksittäiset kuvat jostain eläinten pahoinpitelystä. Mun mielestä se on inhimillistä ja oikein, että me reagoidaan hädällä ja hämmennyksellä ja halutaan purkaa niitä tunteita.
- Siinä ehkä unohtuu toisaalta myös se, että samaan aikaan kun jossain valokuvassa yksittäinen eläin kärsii, niin suljettujen ovien takana on samanlaisia eläimiä satojatuhansia ja paljon enemmän, jotka kärsii yhtä lailla, Erja Laakkonen pohtii.
Pelkkä napin painaminen ei auta
Erja Laakkonen toivoo, että järkyttävän materiaalin päivittely sosiaalisessa mediassa vaikuttaa lopulta ihmisten jokapäiväisiin valintoihin. Siitä huolimatta, ettei tehtävä ehkä tunnukaan helpolta. Tykkää- tai jaa-napin painaminen voi tuoda tunteen siitä, että on tehnyt sen minkä voi eikä enempään pysty.
- Voimattomuuden tunne on tietysti iso ongelma. Tulee sellainen olo että eihän sillä ole mitään merkitystä mitä minä teen tai valitsen kaupassa. Mutta just ne omat arkiset valinnat on sellainen konkreettinen keino. Tietää itse tekevänsä ainakin jotain, Laakkonen kannustaa.
Filosofisesta tuumailusta käytännön valintoihin
Eläinetiikka ei Erja Laakkosen mukaan ole pelkkää filosofista tuumailua.
Voimattomuuden tunne on iso ongelma
Erja Laakkonen
- Se on kysymyksiä eläinten moraalisesta asemasta ja arvosta. Mitä oikeuksia eläimillä on? Mikä meidän ihmisten ja eläinten välinen suhde on? Kysymykset eläinten hyvinvoinnista on nykyään koko ajan läsnä meidän arkikeskusteluissa. Me pohditaan aika paljon kuluttajina erilaisia kysymyksiä, voinko ostaa tällaisen tuotteen ja niin edelleen.
- Eläinfilosofia voi auttaa purkamaan tällaisia kysymyksiä, miksikäs mä valitsen vaikkapa eläinkokeettoman tuotteen, Erja Laakkonen kertoo esimerkkinä.
Eläinsuojeluliitto Animalian tuorein kampanja on käynnissä teemalla "Satojatuhansia syitä vähentää eläinkokeita".