Facebook ilmoittaa ostavansa virtuaalitodellisuuslaseja kehittävän kalifornialaisyhtiön Oculuksen. Kauppahinta on kaksi miljardia dollaria eli noin 1,45 miljardia euroa.
Facebookin perustaja ja johtaja Mark Zuckerberg sanoo kaupan taustalla olevan olettamus, että sosiaalisen median tarjonnan tekeminen entistä kokonaisvaltaisemmaksi on tulevaisuudessa kannattavaa.
– Ihmiset rakentavat kaukaisen paikan mallin ja sinä vain menet katsomaan sitä. Se on kuin teleporttaamista, hän sanoo.
Facebookin pyrkimyksenä on tehdä virtuaalilaseista nykyistä edullisemmat ja parantaa niiden saatavuutta.
Zuckerberg uskoo, että Oculuksen virtuaalitodellisuuslasien alkuperäinen painopiste, pelaaminen on alkua. Facebook aikoo Oculuksen teknologian pohjalta kehittää laseja muillekin alueille kuten viestintään, koulutukseen ja viihteeseen.
Facebook toteaa, että vaikka virtuaalitodellisuusteknologia on pelaamista lukuunottamatta vasta orastavassa vaiheessa, useat alat jo kokeilevat teknologiaa. Vuonna 2012 perustettua Oculusta Facebook kutsuu johtajaksi alan kehitystyössä.
– Oculuksella on mahdollisuus luoda tähän asti sosiaalisin alusta ja muuttaa tapaa, jolla työskentelemme, pelaamme ja viestimme, Zuckerberg uskoo.
Kaupassa Oculuksen omistajat saavat 400 miljoonaa dollaria rahaa ja 23,1 miljoonaa Facebookin osaketta.
Facebook ilmoitti helmikuussa ostavansa pikaviestipalvelu WhatsAppin lähes 16 miljardilla dollarilla eli noin 12 miljardilla eurolla.