Hyppää sisältöön

Mildh: Kovalainen ei anna periksi - eikä pidäkään

Jukka Mildhin mukaan uutinen, jonka mukaan Heikki Kovalaisesta on tulossa Mercedesin F1-tallin testikuljettaja, ei ole pelkkä huhu.

Jukka Mildh. Kuva: Yle / Samu Lehtonen

On ihailtavaa seurata Heikki Kovalaisen toimintaa. Hänen tahtonsa tuntuu vain ajan myötä lujittuvan. Takaiskuista huolimatta tavoitteista pidetään jääräpäisesti kiinni. Kompromisseja Kovalainen ei tee, ei sitten millään, vaikka järki sanoisi toisin. Työt on saatava jatkumaan Formula ykkösissä. Mikään muu ei kelpaa.

Kovalainen on saanut maksaa kovan hinnan siitä, että laski kaiken yhden kortin varaan. Uskollinen suomalainen ei vilkuillut vakavasti mihinkään muualle, vaan rakensi tulevaisuuttaan Caterhamin kanssa. Uhkapeli ei ollut millään tavalla järkevää, mutta Kovalaisen tilanteessa ainoa vaihtoehto. Vain laittamalla kaiken peliin, voi saada jotain aikaan. Neuvottelufokuksen jakaminen moneen suuntaan olisi ollut huterampi tapa toimia ja kun suhteet Caterhamiin olivat kunnossa, kannatti ainakin yrittää, vaikka tuloksena oli putoaminen tyhjän päälle.

F1-mahdollisuuksien tyrehdyttyä Kovalaista on kosiskeltu eri sarjoihin. Hän olisi kovaa valuuttaa Saksan vakioautosarjassa DTM:ssä. GT- ja Le Mans prototyyppisarjoissa (LMP). Kovalainen on vastannut kyselyihin ja tarjouksiin järjestäen kielteisesti. Formula 1 tai ei mitään.

Nyt julkisuuteen putkahtanut huhu vie Kovalaista Mercedeksen F1-leiriin. Kyseessä ei ole pelkkä huhu, vaan Kovalainen on käynyt jo Mercedeksellä ajamassa simulaattoriakin. On vain ajan kysymys, kun sopimus julkistetaan. Puhutaan toki sen kaltaisesta paperista, että aina voi kalkkiviivoilla tapahtua mitä tahansa, mutta älkäämme maalatko piruja seinille vaan toivokaamme Heikille kaikkea parasta.

Kovalainen on oikea testikuljettaja Mercedekselle yksinkertaisesti siksi, ettei tallilla ole kunnon testaajaa. Nyt kun testaaminen lisääntyy myös kauden aikana, tehtävään tarvitaan kokenut kaveri. Esimerkiksi Mercedeksen listoilla oleva Jazeman Jaafar tekee keskivertotyötä Formula Renault 3.5 –luokassa, mutta ei pysty antamaan F1-tallille juuri mitään testityössä. Petronasin sponsoroimana Jaafarin arvo on kotimaassaan Malesiassa ja tehtävät lähinnä pr-luonteisia.

Nico Rosberg ja Lewis Hamilton ovat aivan varmasti valmiit ajamaan kaikki tarjolla olevat testikilometrit. Mutta niitäkin tilanteita tulee, kun jompikumpi ei olekaan käytettävissä muiden sitoumusten tai ihan levon takia. Vaikka Mercedes onkin autona suvereeni, ei tallilla ole varaa viedä yhtäkään testiä läpi puoliteholla. Tämä koskee myös simulaattoriajoa ja muuta työtä tehtaalla. Testaajasta on saatava kaikki mahdollinen hyöty irti.

Rahoitusta monesta kanavasta hakevilla talleilla, kuten esimerkiksi Williamsilla, ei ole tässä mielessä paljoakaan vaihtoehtoja, mutta Mercedeksellä on. Heillä on riittävä budjetti tehdä parhaat mahdolliset ratkaisut enemmän suorituskyvyn kuin kaupallisin perustein ja ajattaa autoa aina mahdollisimman tehokkaasti.

Kovalainen on Mersulle oikea valinta. Ja onhan hänellä saksalaisjättiin yhteyksiä vielä olemassa McLaren-ajoilta. Mercedeksen pomo Toto Wolff on tottunut työskentelemään suomalaisten kanssa ja luottamaan heihin. McLarenilta tullut teknisen puolen johtaja Paddy Lowe kuuluu samaan joukkoon.

Tämä on Kovalaisen uusi mahdollisuus, joka pitää miehen kiinni F1-maailmassa. Onnistuessaan se on myös osoitus siitä, että autourheilumaailmassa ei pidä koskaan antaa periksi. Ei koskaan.

Jukka Mildh

Suosittelemme sinulle