Juukalainen vuolukiviyhtiö Tulikivi saattaa jatkossa olla näkyvämmin esillä Aasian markkinoillaan. Yhtiön kaksi jälleenmyyjää pohtivat Tulikiven tuotteita myyvien kauppojen avaamista.
Tulikivi on kouluttanut tulevia korealaisia ja japanilaisia jälleenmyyjiä Juuassa. Tehtaalla käydään teoriaopetusta ja oppilaat pääsevät myös asentajan mukaan tositoimiin.
Talousongelmien kanssa painineen Tulikiven toimitusjohtajalla Heikki Vauhkosella on varovaiset odotukset Aasian markkinoista.
– Tässä alkuvaiheessa toimitusten määrä ei alkuvaiheessa suuren suuria tule olemaan. Kaikella lisämyynnillä, jota näissä maista saadaan on iso merkitys tässä tilanteessa, kun kauppaa on vähän.
Vauhkonen kertoo, että Aasiassa kiinnostus tulisijoja ja bioenergiaa kohtaan kasvaa. Pontta kasvutoiveille tuo positiivinen Suomi-brändi.
– Suomalaisuus on siellä erittäin hyvässä huudossa. Suomea arvostetaan kansakuntana ja suomalaisia tuotteita pidetään hyvinä. Siinä mielessä lähtökohdat kaupan avaamiseen on aiempaa paremmat.
Vauhkosen mukaan jälleenmyyjien toimilla ei ole vaikutusta Tulikiven talousnäkymiin tällä kaudella.
Korjattu 17.5. klo 12.00: Kauppojen avaamista suunnittelevat Tulikiven jälleenmyyjät, ei yhtiö itse, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.