Helsingin Jätkäsaareen kaavailtu jättimäinen matkustajaterminaali jakaa helsinkiläispoliitikkojen mielipiteitä. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee terminaalin rakentamiseen vaadittavaa kaavamuutosta tänään tiistaina.
Lautakunnan varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara (Vihr.) pelkää, että jättiterminaali lisäisi alueen liikennettä entisestään. Hän siirtäisikin osan sataman autoliikenteestä Vuosaareen. Sunnuntaisessa blogitekstissään Soininvaara kysyy myös, kuka jättimäiset investoinnit maksaa.
Sen sijaan Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajan Risto Rautavan (Kok.) mukaan Jätkäsaaren terminaalin suunnitelmat ovat selvät.
- Peruste, että se lähtisi kaupungin budjettiraamista, tuskin tulee tapahtumaan. Kun satamasta tulee osakeyhtiö, niin osa rahoituksesta on satamalla jo kunnossa. Se pystyy myös itse rahoittamaan lainalla osan terminaalin rakentamisesta.
Risto Rautavan mielestä matkailun kannalta on tärkeää, että matkustajat saataisiin suoraan Helsingin keskustaan eikä Vuosaareen.
- Ainakaan vielä ei ole tehty riittävästi selvityksiä, joilla voitaisiin osoittaa, että Vuosaari olisi järkevä paikka myös matkustajasatamalle. Se vaatii vielä paljon selvittelyä.
Länsisataman matkustajamäärät nousussa
Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Jätkäsaaren kaavaa tänään, mutta vielä ei tehdä lopullisia päätöksiä. Tavoitteena on, että kaavamuutosehdotus esitellään lautakunnalle tämän vuoden lopussa.
Helsingin Länsisataman kautta kulki viime vuonna runsaat kuusi miljoonaa matkustajaa. Ajoneuvoja sen kautta kulki viime vuonna miljoona, joista rekka-autoja oli vajaat 200 000.
Vuonna 2020 Länsisataman kautta kulkevan matkustajamäärän arvioidaan nousevan noin kahdeksaan miljoonaan. Henkilöautoja sataman kautta arvioidaan kulkevan tuolloin 1,2 miljoonaa ja rekka-autoja 240 000.