Kaakkois-Suomen tärkeimmät liikennehankkeet on laitettu järjestykseen. Tärkeimpänä hankkeena pidetään Luumäki-Imatrankoski rataosuuden kaksoisraidetta.
Heti seuraavina viiden kärkihankkeen listalla tulevat Kotkan ja Kouvolan välisen rataosuuden sekä valtatie 15:n parantaminen, Lahden ja Kouvolan välisen valtatie 12:n kunnostaminen sekä Kuutostien parantaminen Kouvolan kohdalla. Viimeisenä listalla ovat raja-asemien ja niille johtavien yhteyksien parantaminen.
Listauksen ovat valmistelleet Kymenlaakson ja Etelä-karjalan maakuntaliitot yhdessä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Liikenneviraston kanssa.
Lista yritetään ujuttaa seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon
Kymenlaakson maakuntajohtajan Juha Haapaniemen mukaan maakuntien yhdessä tekemän Kaakkois-Suomen liikennestrategian avulla liikennehankkeet yritetään saada seuraavan hallituksen ohjelmaan.
– Kyseessä on kahden maakunnan yhteinen näkemys siitä, mitä liikennehankkeita maakunnassa ruvetaan ajamaan. Tarpeita maakunnissa on paljon, koska kansainvälistä liikennettä on paljon, Haapaniemi toteaa.
Uudella hallituksella on tapana tehdä liikennepoliittinen selonteko, jossa valtakunnan liikennehankkeet pistetään tärkeysjärjestykseen.
– Kaakkois-Suomen top-5 -kohteita yritetään saada siihen mukaan. Yhteisen liikennestrategian avulla myös omat joukot saadaan yhtenäiseksi esityksen taakse, Haapaniemi kertoo.
Kilpailu liikennehankkeiden kesken kovaa
Haapaniemen mukaan kilpailu rahoitettavien hankkeiden listalle pääsystä on kuitenkin kovaa. Kymenlaakson asian ajamista auttaisi paljon oma ministeri. Haapaniemen mukaan tilannetta ei auta yhtään, että yleensä istuva hallitus on jo syönyt seuraava hallituksen tierahoituksen eväät.
Haapaniemen mukaan liikennehankkeiden suunnittelutyöt jatkuvat kuitenkin koko ajan, jotta ne olisivat valmiina, jos rahoitusta niihin irtoaa.
Haapaniemi kertoo, että maakuntien tekemät liikkeensuunnitelmat linkittyvät myös EU:n viime vuoden lopulla tekemään suurempaan Euroopan laajuiseen ydinverkkokäytävään.
Jos hankkeille halutaan saada EU:n rahoitusta, niille on Haapaniemen mukaan löydyttävä myös kansallista rahoitusta.
Kymenlaakson maakunnan yhteistyöryhmä käsittelee liikennestrategiaa perjantaina. Etelä-Karjalan maakunnan yhteistyöryhmä käsittelee asiaa maanantaina.