Alkoholimarkkinoinnin rajoittamisen ulottaminen kuluttajien kommentteihin on synnyttänyt kapinasivuston sosiaaliseen mediaan. Yle Savo kertoi aiemmin tällä viikolla, että jopa kuluttajien kommentit ravintoloiden tai panimoiden tuotteista niiden Facebook-sivuilla saatetaan kieltää.
Vastapainona tälle joensuulainen olutbloggari Jaakko Matikainen perusti pari päivää sitten Juomasuositukset-Facebook-ryhmän, jossa kuluttajat voivat kertoa mielipiteitään esimerkiksi oluista tai niitä tarjoilevista ravintoloista.
Suunta, johon alkoholijuomien markkinoinnin rajoitukset ovat menossa, ihmetyttää Matikaista. Esimerkiksi Keravalla Koffin tehtaan maanmerkki, jättimäinen oluttölkki, on tiukentuvan alkoholilain vuoksi otettava pois tai vaihdettava.
– Tällaista perustellaan lasten ja nuoren suojelemisella, etteivät mene alkoholin tielle. Itse en keksi minkäänlaista yhteyttä, mikä tekisi jostain isosta Koffin tölkistä lapselle tai aikuisellekaan sellaisen, että sen vuoksi tarvitsisi ruveta käyttämään alkoholia, Matikainen toteaa.
Rajoitteiden ulottamista sosiaaliseen mediaan hän pitää jo sananvapauteen kajoamisena.
– Jos esimerkiksi ravintolalla on hyvä valikoima oluita, kyllä ihmisillä pitää olla oikeus kertoa siitä eteenpäin. Rajoituksilla isketään nykyihmisen toimintamalliin, jossa omia mielipiteitä kerrotaan eteenpäin sosiaalisessa mediassa, Matikainen selittää kantaansa.
Hänestä on myöskin epäreilua, että lainsäädäntö ei periaatteessa koskisi ulkomaisia yhtiöitä. Pienpanimot taas saattaisivat menettää tärkeän kanavan tuotteidensa esittelyyn.
Matikaisen mukaan hän ei edusta mitään alkoholia valmistavaa tai anniskelevaa tahoa. Olutblogiaan hän kirjoittaa harrastuspohjalta.