Hyppää sisältöön

Näkökulma: Televisio on kuollut, kauan eläköön televisio!

Yhteisöllisen televisionkatselemisen ajan sanotaan olevan ohi. Kukkua, kirjoittaa Yle Uutisten kulttuuritoimittaja Ville Vedenpää.

Kuva: Nelonenmedia / Petri Aho

Tänä syksynä on käyty kiivasta taistelua tv-katsojista viihdeohjelmilla. Nelosella on pyörinyt Vain elämää, Maikkarilla Putous, Posse ja Tanssii tähtien kanssa ja Ylellä We want more.

Jo vuosia on puhuttu, että suuria yleisöjä ei enää saada kerättyä television ääreen. Lähes kaiken kun voi katsoa netistä silloin kun haluaa. On julistettu, että yhteisöllisyyden aika on ohi. Kukkua. Tänä syksynä miljoonan katsojan raja on paukkunut rikki jokaisena viikonloppuna.

Putouksen uudet sketsihahmot esiteltiin viihdeohjelman ensimmäisessä lähetyksessä Helsingissä lauantaina 11. lokakuuta 2014. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Suomalaiset siis haluavat edelleen yhteisiä tv-kokemuksia. Perheille Putous on varmasti oiva tapa viettää lauantai-iltaa yhdessä. Joku toinen voi taas rentoutua työviikon jälkeen kyynelehtimällä Vain elämää -tulkintojen seurassa. Tänä päivänä tv:n yhteisöllisyys korostuu ennen kaikkea verkossa. Omat kokemukset, haukut ja kehut jaetaan somessa. Omalle näppärälle kommentille tai herkistymiselle haetaan hyväksyntää.

Mutta saavutettaisiinko miljoonayleisöjä ilman suurta hypeä? Kaupalliset tv-kanavat ottavat ohjelmistaan kaiken mahdollisen irti. Rummutus niiden ympärillä aloitetaan jo kuukausia ennen kuin ohjelmasta on nähty vilaustakaan. Ohjelmien alettua mediakonsernien omat lehdet jatkavat paukuttamista viikosta toiseen.

Vain elämää -sarjan kolmas kausi on tästä hyvä esimerkki. Kaudelle saatiin kasattua suomalaisten muusikoiden dream team. Se pelkästään oli tae suuresta yleisömäärästä. Nelonen ei luottanut ainoastaan siihen, vaan ohjelman markkinointi vietiin uusiin sfääreihin. Nyt mukana ovat olleet jopa risteilykatsomot. Ja televisiossa ei enää ole riittänyt yksi uusinta, vaan niitä on ollut kaksi parhaaseen katseluaikaan. Sanoman radiokanavien ja lehtien hehkutukset siihen vielä päälle, ähky on valmis ohjelmaa seuraavallekin.

Jos Suomessa tuntuu, että tv-ohjelmista otetaan kaikki irti, niin ette tiedä vielä mitään. Kävin aiemmin syksyllä Lontoossa, ja hotellihuoneessa jäi aikaa tutustua tv-tarjontaan. Britanniassa yleisöstä kilpailevat tällä hetkellä Tanssii tähtien kanssa ja X Factor -laulajakykyohjelma. Molemmista ohjelmista lähetettiin joka päivä jotain tv:ssä, ja lehdissä otsikoita riitti. Tanssii tähtien kanssa -parit vierailivat aamu-tv:n sohvalla vuoron perään. Tanssiohjelmahan on BBC:n alkuperäisformaatti.

We Want More -logo. Kuva: Jerry Ylkänen

Meillä edes Maikkari ei kiikuta tanssitähtiä näytille joka päivä. Tai miltä tuntuisi, jos Ylellä nähtävä We want more kuuluisi Ylen aamu-tv:n jokapäiväiseen epistolaan?

Ylellä yksittäisten ohjelmien markkinointi ei ole niin massiivista kuin kaupallisilla toimijoilla, joten tänä syksynä uudelleen lämmitettyjä bändejä seuraava We want more on jäänyt kilpailussa jalkoihin. Vaikka lehdissä yhtyeistä on kirjoitettu, katsojaluvut ovat jääneet vaatimattomiksi.

Mutta onhan meillä Ylellä tv-ohjelmien kuningas – Linnan juhlat. Käsittämätön ohjelmakonsepti, joka kerää vuodesta toiseen pari miljoonaa katsojaa. Vielä näyttää hyvältä, mutta kuinka pitkään lyhytjänteistä yleisöä loputon kättely jaksaa kiinnostaa? Somessa kommentointi on varmasti auttanut pitämään tv-ohjelman suosittuna.

Mutta osataan tätäkin konseptia uudistaa. Voin paljastaa, että Linnan juhlien ympärille on tänä vuonna tulossa mielenkiintoista oheisohjelmaa.

Suosittelemme sinulle