Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 8 vuotta vanha

Mobiilipalvelulla lisää aikaa kotihoidon asiakkaille

Osa kotihoidon aiemmin toimistolla tehdystä työstä tehdään mukana kulkevalla päätelaitteella, jolloin kotihoidon työntekijät voivat käyttää enemmän aikaa kotihoidon asiakkaiden luona.

Kotihoidon työntekijä tapaa asiakasta.
Kuva: Antti Karhunen / Yle
Tiia Korhonen
Avaa Yle-sovelluksessa

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä ottaa käyttöön mobiili kotihoito -palvelun. Palvelu tukee kotihoidon toimintaa, säästää toiminnan raportointiin käytettävää aikaa ja antaa vastaavasti lisää aikaa asiakkaiden luona tehtävään työhän, kertoo projektipäällikkö Marja-Leena Lukkari Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän tiedotteessa.

Käytönnössä uusi palvelu tarkoittaa sitä, että kotihoidon työntekijät saavat käyttöönsä päätelaitteen, josta asiakkaisiin ja työtehtäviin liittyvät tiedot löytyvät.

– Aikaisemmin toimistolla jaettiin asiakaskäynnit, joista tehtiin raportit. Nyt kotihoidon työntekijällä on päätelaitteella olennainen tieto asiakkaista ja työtehtävistä. Kirjaukset ja tilastoinnit tehdään reaaliajassa, mikä vähentää matkoihin käytettävää aikaa eikä toimistolla tapahtuvaan kirjaukseen enää mene aikaa. Tämä aika vapautuu asiakastyöhän, Lukkari kertoo.

Kajaanissa ja Suomussalmella palvelu on jo käytössä

Palvelu tehostaa myös toimintaa. Resursseja ja työnkulkua ohjataan ajantasaisesti yhteisellä työvälineellä, joten tarvittaessa liikkuminen toimialue- ja kuntarajojen yli helpottuu, kerrotaan Kainuun soten tiedotteessa.

Mobiili kotihoito otettiin käyttöön keväällä Kajaanin ja Suomussalmen kotihoidossa. Hyrynsalmi, Paltamo, Ristijärvi, Sotkamo ja Kuhmo ottavat palvelun käyttöön vuoden vaihteeseen mennessä. Tällä hetkellä palvelua käyttää 160 kotihoidon työntekijää. Vuoden loppuun mennessä järjestelmän ottaa käyttöönsä 300 Kainuun soten kotihoidon työntekijää.

Suosittelemme sinulle