Seinäjoen kaupunginteatterin kevään suurteos kertoo nuoren neron Amadeus Mozartin ja kateuden kalvaman hovisäveljäjä Antonio Salierin elämästä. Tapahtumissa peilataan 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun loisteliasta hovielämää Wienissä.
Peruukit ja puvustus ovat merkittävässä roolissa. Puvustuksen on suunnitellut Riikka Aurasmaa ja peruukit Johanna Uusitontti.
– Mozartista saatava tieto ei kerro, että hän olisi räväkästi pukeutunut. Mutta hänen käytöksensä ja elämänsä on ollut epätyypillistä. Tässä meidän versiossamme Amadeus on rokokoopunkkari, kuvaa Aurasmaa.
– Halusin, että Mozart näkyy ja erottuu selkeästi hovin ja muodollisen maailman pukeutumistavasta. Koko ajan näytelmässä näkyy Mozartin toiseus ja erilaisuus. Hän on vapaa, ei sovi siihen yhteiskuntaan, ei siihen maailmaan, summaa Aurasmaa.
Puvustus auttaa roolihahmon henkisen tilan löytämisessä
– Puvustus on erittäin hieno. Se helpottaa huomattavan paljon roolihahmon henkisen tilan löytämisessä. Puvut vaihtuvat, ne rapistuvat, meikki valahtaa, peruukit häviävät. Tämä auttaa näyttelijän dramaturgista juonenkannattelua, sanoo nimiroolin esittäjä, näyttelijä Topi Kohonen.
– Amadeuksen hahmossa tapahtuu iso muutos. On mukava päästä näyttelemään se koko kaari, lisää Kohonen.
Salieria näyttelee oopperalaulajan koulutuksen saanut Esa Ahonen. Hänellä on kaksoisrooli sekä tarinankertojana että Salierina.
– Roolin suurin vaikeus on kertojana luoda kontakti yleisön kanssa. Yleisön kanssa pitää olla luottamuksellisissa väleissä. Sitten pitää äkkiä hypätä mukaan kohtaukseen roolihenkilönä, kuvaa Ahonen.
Näytelmän ohjaa Ain Mäeots. Hän on virolainen teatteri- ja elokuvaohjaaja. Hänen kotiteatterinsa on Tartossa Venemuine-teatteri. Siellä hänen ohjauksiaan ovat mm. Fanny ja Alexander ja tämän vuoden suurtyönä Obinitsa - näytelmä kertoo yhden suvun vaiheista vuosisadan ajan.
Amadeuksen ensi-ilta Seinäjoen kaupunginteatterissa on lauantaina 14.2.2015.