Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 8 vuotta vanha

Sähköpostitulva tuskastuttaa työpaikoilla – etikettikirjailija antaa perusvinkit

Moneen työsähköpostilaatikkoon kolahtaa päivittäin jopa parisataa viestiä. Etiketistä kirjan kirjoittanut Mirva Saukkola muistuttaa, ettei kaikkiin viesteihin tarvitse vastata. Tärkeisiin viesteihin tulee kuitenkin vastata ripeästi.

Nainen lukee sähköpostia kännykästä.
Kuva: Kalle Mäkelä / Yle
Ari Welling
Avaa Yle-sovelluksessa

Yle Turku keräsi kokemuksia työsähköposteista. Eniten työntekijöitä risovat postien suuri määrä ja huonosti muotoillut viestit.

Saan päivässä 200-300 sähköpostia. Niiden lukemiseen ja vastaamiseen menee koko työpäivä. – "Ei mitään tolkkua"

Päivän pelastajana ovat vilpittömät hyvät päivänjatkotoivotukset suuntaan ja toiseen.

Sari

Toisaalta työsähköpostit tuovat myös iloa päivään.

Päivän pelastajana ovat vilpittömät hyvät päivänjatkotoivotukset suuntaan ja toiseen. Niistä tulee aina hyvä fiilis. – Sari.

Nimimerkki "Project Mgr" on tuskastunut siihen, että sähköpostit luetaan hätäisesti.

Jos kysyn useampaa asiaa, saan vastauksen vain yhteen. Puhelu on tehokkaampi, kun haluan saada asiat sujuvasti eteenpäin. – "Project Mgr"

Mirva Saukkola: Voi myös vastata, ettei tiedä

Filosofian tohtori, maskulaissyntyinen kirjailija Mirva Saukkola käsittelee vuonna 2014 ilmestyneessä Etiketti -kirjassaan myös sähköpostietikettiä.

Vastaamatta jättäminen antaa lähettäjälle sellaisen kuvan, ettei häntä arvosteta.

Mirva Saukkola

Saukkolan mukaan pahinta suomalaisessa sähköpostikulttuurissa on se, ettei sähköposteihin vastata ollenkaan.

– Vastaamatta jättäminen antaa lähettäjälle sellaisen kuvan, ettei häntä arvosteta. Viesteihin tulisi vastata vuorokauden sisällä, sanoo Saukkola.

Kirjailija myöntää, että usein viestit vaativat lähempää tarkastelua tai esimerkiksi keskustelua työpaikalla.

– Alustava viesti pitää kuitenkin laittaa. Viestissä voi vaikkapa kirjoittaa että asiaan palataan pikimmiten, toteaa Saukkola.

Myös sähköpostivyöryn alle joutuneelle työntekijälle on Saukkolalla tarjota pelastava oljenkorsi.

– Useinhan työpaikoilla on sellainen käytäntö, että vain vastaanottajalle henkilökohtaisesti lähetettyihin viesteihin tulee vastata. Ne joissa vastaanottaja on vain kopion saajana, ovat vain tiedoksi, kertoo Saukkola.

Kirjailija perää vastuuta myös sähköpostin kirjoittajilta.

– Kyllähän sähköpostiviestin lähettäjälläkin on vastuu. Kaikkea tietoa ei tarvitse lähettää sähköpostina ja asioita voi koota yhteen viestiin, neuvoo Saukkola. 

Suosittelemme