Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.


Millaista palvelua saat vanhetessasi, kun et enää selviydy omin avuin kotona? Ylen Vanhusvahdin avulla pystyt tutkimaan, millä mallilla asiat ovat omassa kunnassasi ja toteutuvatko vanhuspalvelulain vaatimukset.
Voit myös ilmoittaa, jos tiedot eivät vastaa omaa kokemustasi.
Vanhusvahti on julkaistu uudelleen päivittyneillä tiedoilla 20.3.2017. Siirry päivitettyyn Vanhusvahtiin.
Valitse ensin kunta
Tiesitkö, että kunnassa on vuonna 2030 paljon enemmän vanhuksia kuin nyt?
Valitse aihealue

Hakeminen
Mitä sitten, kun en enää pärjää yksin kotona?

Odotusajat
Kuinka kauan joudun odottamaan?

Omaishoito
Miten kunta auttaa, jos ryhdyn omaishoitajaksi?

Kuntoutus
Kun kotiudun, kuntouttaako minua kukaan?

Henkilöstö
Kuka minusta pitää huolta?

Kotihoito
Mitä palveluita kuntani tarjoaa?
1/3 Missä ajassa iäkäs henkilö yleensä saa kiireelliset sosiaalipalvelut?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Kiireellisessä tapauksessa kunnan on annettava päätös myönnettävistä sosiaalipalveluista ja järjestettävä palvelut viipymättä niin, ettei vanhus jää ilman välttämätöntä huolenpitoa.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Kauppareissulla 78-vuotias leskirouva Raili liukastuu jäisellä kävelytiellä, murtaa lonkkansa ja joutuu sairaalaan. Lyhyen hoitojakson jälkeen toipilas kotiutetaan, sillä sairaalassa on kiire vapauttaa vuodepaikat uusille potilaille. Raili tarvitsee ruokapalvelua, apua pukeutumiseen, vessakäynteihin ja peseytymiseen kotiutumispäivästä lähtien.
2/3 Kuinka nopeasti kirjallinen päätös ei-kiireellisistä sosiaalipalveluista yleensä tehdään?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Sosiaalihuoltolain mukaan 75 vuotta täyttäneen henkilön on päästävä palvelutarpeen arviointiin 7 arkipäivän kuluessa riippumatta siitä, kuka arviointia on pyytänyt.
Vanhuspalvelulain mukaan kirjallinen päätös palveluista on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä heti kun hakemus on tullut vireille, eli kun palvelutarpeen arviointi on tehty. Vanhuspalvelulaki ei kuitenkaan anna tarkkaa määräaikaa, jossa päätös on tehtävä. Siksi aika palvelutarpeen syntymisestä palveluiden saamiseen voi venyä pitkäksi. Kun palvelutarpeen selvitys on tehty, kunnan tai kuntayhtymän tulee antaa myönnetyistä palveluista kirjallinen päätös. Jos haettua palvelua ei myönnetä, kielteinen päätös pitää perustella. Tällöin hakija voi valittaa päätöksestä.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
85-vuotiaan Eskon muisti on alkanut heiketä, ja tytär huolestuu siitä, muistaako Esko aina ottaa Marevan-lääkkeensä. Pesukoneen käyttö ei enää onnistu, ja Esko kulkee kotonaan viikon samoissa, nuhruisissa verkkarihousuissa ja paidassa. Tytär pyytää kaupungin sosiaalihoitajaa tekemään palvelutarpeen arvioinnin, ja toivoo, että Eskon luona kävisi hoitaja päivittäin antamassa lääkkeet.
3/3 Kuinka nopeasti myönnetyt, ei-kiireelliset palvelut yleensä saa?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain mukaan kunnan tai kuntayhtymän on järjestettävä vanhukselle myönnetyt palvelut kolmen kuukauden sisällä niiden myöntämisestä. Ei-kiireellisiä palveluita ovat esimerkiksi asunnon muutostyöt, kotona tapahtuva kuntoutus ja tehostettuun palveluasumiseen muutto. Odotusajat eri palveluihin eri kunnissa vaihtelevat paljon.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Tuula on toiminut alaraajahalvaantuneen puolisonsa Aimon omaishoitajana jo viisi vuotta. Tuulan selkä on kipeytynyt niin, ettei enää pääse omin avuin sängystä ylös, eikä neljän päivittäisen kotihoitajan käynnin avulla oikein selvitä. Tuula ja Aimo päättävät hakea Aimolle paikkaa kunnan tehostetun palveluasumisen yksiköstä. Kunnan sosiaalihoitaja toteaa, että Aimo tarvitsee paikan, mutta kunnan ainoassa ympärivuorokautisen hoidon yksikössä ei ole yhtään tilaa.
Odotusajat
Omaishoitajien määrä on vuodesta 2003 vuoteen 2013 kaksinkertaistunut. Kun omaishoitopalkkiota vertaa tehostetusta palveluasumisesta kunnalle koituviin maksuihin, on helppo ymmärtää, miksi kunnat suosivat omaishoitoa.
Vuonna 2013 kunnat maksoivat omaishoidon tukea yli 180 miljoonaa euroa. Vertailun vuoksi: kunnat maksoivat samana vuonna vanhusten laitospalveluista 870 miljoonaa euroa. Muihin vanhusten- ja vammaisten asumispalveluihin, joihin myös tehostettu palveluasuminen kuuluu, käytettiin vuonna 2013 noin 3,1 miljardia euroa.
1/4 Voiko omaishoidon tukea joutua odottamaan yli 3 kuukautta?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Laki omaishoidon tuesta kertoo, että hoidettavalle kuuluu korvaava hoito omaishoitajan vapaiden ja sairastumisen ajaksi. Omaishoitaja taas saa hoitopalkkion, jonka minimi vuonna 2015 on 384,76 euroa kuukaudessa. Omaishoitajalla on oikeus kolmeen vapaapäivään kuukaudessa ja hän saa myös eläke- ja tapaturmavakuutuksen.
Vanhuspalvelulaki painottaa, että iäkkäille järjestettävien sosiaali- ja terveyspalveluiden on oltava vanhuksen tarpeisiin nähden riittäviä ja ne on tarjottava oikeaan aikaan.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Seppo avustaa MS-taudista kärsivää vaimoansa Irjaa kaikissa päivän toimissa. Käytännössä Seppo on päävastuussa vaimonsa hoitamisesta. Ympärivuorokautinen huolehtiminen on raskasta, eikä Seppo voi poistua kotoa puolta päivää pidemmäksi ajaksi. Seppo uupuu vaimonsa hoitamisesta, muttei näe tilanteelle vaihtoehtoja. Hän päättää hakea kunnalta omaishoidon tukea.
2/4 Voiko asunnon muutostöitä joutua odottamaan yli 3 kuukautta?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Ei-kiireelliset palvelut pitäisi pystyä järjestämään kolmen kuukauden sisällä niiden myöntämisestä. Vanhuspalvelulaki painottaa, että asuinympäristön täytyy olla turvallinen.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Rappuset, kynnykset, liian ahdas vessa ja painavat ovet voivat vaikeuttaa omassa asunnossa pärjäämistä ja lisäävät tapaturmien riskiä. Apuvälineitä, kuten kävelykeppejä, rollaattoreita ja wc-istuimen korokkeita saa lainaksi melko nopeasti, mutta isompia muutostöitä joutuu odottamaan.
3/4 Voiko tehostetun palveluasumisen paikkaa joutua odottamaan yli 3 kuukautta?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Sosiaalihuoltolain mukaan 75 vuotta täyttäneen henkilön on päästävä palvelutarpeen arviointiin 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun ilmoitus avuntarpeesta on tehty. Vanhuspalvelulain 18. §:n mukaan ei-kiireelliset palvelut on toteutettava kolmen kuukauden sisällä palvelupäätöksen tekemisestä. Yli puolet vastaajista myöntää, että lain sallimat kolme kuukautta voi ylittyä.
Kunnan on toteutettava iäkkään henkilön arvokasta elämää tukeva pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen kotiinsa annettavilla ja muilla sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluilla. Palvelut on sovitettava sisällöltään ja määrältään vastaamaan iäkkään henkilön kulloisiakin palveluntarpeita. Hoito ja huolenpito voidaan toteuttaa pitkäaikaisena laitoshoitona vain tässä laissa säädetyillä perusteilla. (30.12.2014/1351)
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
86-vuotias Aune sairastaa Alzheimerin tautia, joka on edennyt jo keskivaikeaan vaiheeseen. Aune ei muista aina syödä eikä hän osaa sanoa, milloin hänellä on viimeksi käynyt vieraita. Kerran Aune on lähtenyt aamutakki päällään harhailemaan kerrostaloasunnostaan ja naapuri tapasi sekavan vanhuksen läheisen päiväkodin pihalta. Aune kertoi lähteneensä kauppareissulle ostamaan maitoa. Huolestunut naapuri ilmoitti perheettömän Aunen tilanteesta kunnan sosiaaliviranomaisille.
4/4 Minkä verran kunnassa on tehostettua palveluasumista ikäihmisille?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 14. §:ssä sanotaan, että pitkäaikainen hoito on toteutettava niin, että iäkäs voi kokea elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi ja että hän voi ylläpitää sosiaalista vuorovaikutusta sekä osallistua mielekkääseen, hyvinvointia ja terveyttä ja toimintakykyä edistävään ja ylläpitävään toimintaan. Toteutuvatko hyvät tavoitteet muistisairaan tai muutoin heikkokuntoisen, yksityiskodissaan asuvan vanhuksen kohdalla?
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Jonot hoivakoteihin kertovat siitä, että paikkoja ei riitä joka puolella Suomea kaikille tarvitseville. Pysyvää tehostetun palveluasumisen paikkaa voi joutua jonottamaan useita kuukausia, jopa vuosia. Paikan vapautumiseen asti on sinniteltävä kotona kotihoidon ja omaisten tuella, jos auttamaan kykeneviä omaisia sattuu olemaan.
Suurin osa hoivakotien asukkaista on muistisairaita vanhuksia, mutta kun ympärivuorokautista hoitoa vähennetään, yhä huonokuntoisemmat vanhukset asuvat kotona pidempään. THL:n kyselyn mukaan kotihoidon asiakkaista puolella palveluiden tarve oli suuri tai erittäin suuri. Lisäksi vain joka kolmannen kotihoidon asukkaan kognitio oli normaali.
1/4 Onko kunta budjetoinut riittävästi rahaa yli 65-vuotiaille omaishoidontuen tarvitsijoille?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Laki ei ohjaa kuntia siitä, kuinka paljon rahaa omaishoitoon tulee varata. Kunnat budjetoivat vuosittain omaishoidon tukea varten tietyn könttäsumman rahaa. Se ei välttämättä riitä kaikille hakijoille, ellei kunta budjetoi tukeen lisävaroja vuoden aikana.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Hiljattain eläkkeelle jäänyt 65-vuotias Anja pitää päivittäin huolta 91-vuotiaasta äidistään, Eilasta. Aivohalvauksen jälkeen Eila ei ole pystynyt puhumaan kunnolla minkä lisäksi toisessa kädessä ei ole lainkaan voimaa. Tytär Anja hakee alkusyksystä kunnalta omaishoidon tukea, jotta saisi kuluja katetuksi ja voisi edes ajoittain pitää vapaata äitinsä hoidosta. Kunta ilmoittaa, että tukea ei voida myöntää, sillä omaishoidon vuotuiset määrärahat on jo käytetty.
2/4 Saavatko yli 65-vuotiaat, sopimuksen tehneet omaishoitajat riittävästi tukea ja palveluita?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Laki omaishoidon tuesta kertoo, että hoidettavalle kuuluu korvaava hoito omaishoitajan vapaiden ja sairastumisen ajaksi. Omaishoitaja taas saa hoitopalkkion, jonka minimi vuonna 2015 on 384,76 euroa kuukaudessa. Omaishoitajalla on oikeus myös vapaapäiviin ja hän saa myös eläke- ja tapaturmavakuutuksen.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
85-vuotias Liisa pitää huolta 92-vuotiaasta miehestään, Taunosta. Sotaveteraani Tauno on isokokoinen mies ja Liisan oma selkä väsyy Taunoa nostellessa ja taluttaessa. Liisa ei enää ehdi käydä tapaamassa omia ystäviään ja on joutunut jättämään rakkaan lintuharrastuksen, koska ei enää voi lähteä pitkäksi aikaa pois kotoaan. Kotihoitaja käy arkisin joka toinen päivä tarkistamassa, miten Liisa ja Tauno pärjäävät.
3/4 Voidaanko iäkkään hoito järjestää kotona tai kodinomaisessa paikassa omaishoitajan lakisääteisen loman aikana?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Laki omaishoidon tuesta takaa omaishoitajalle vähintään kolmen vuorokauden mittaisen vapaan kalenterikuukautta kohden. Palvelusuunnitelmassa tulee sopia, miten hoito vapaiden aikana järjestetään.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Ainoan hengähdystauon Taunon hoidosta Liisalle tuovat lakisääteiset vapaapäivät, joita Liisa voi pitää kolme vuorokautta kuukaudessa. Silloin Tauno viedään kaupungin toisella laidalla sijaitsevaan vanhainkotiin. Monesti Tauno joutuu "ylipaikalle", sillä vanhainkodin pitkäaikaiset asukaspaikat ovat täynnä ja väliaikaiset paikatkin usein varattuna.
4/4 Voidaanko iäkkään hoito järjestää kotona tai kodinomaisessa paikassa omaishoitajan sairastuessa?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Laki omaishoidon tuesta vaatii, että omaishoidettavan palvelusuunnitelmassa on selvitetty, miten hoito järjestetään hoitajan vapaan, terveydenhuollon käyntien tai muun vapaan aikana. Poissaoloihin pitäisi siis varautua jo etukäteen, jotta toimintamalli omaishoitajan sairastuessa olisi tiedossa.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Liisa sairastuu kausi-influenssaan ja on itse kaksi viikkoa vuodepotilaana, siitäkin ajasta kaksi päivää sairaalan vuodeosastolla tarkkailussa. Taunolle on kiireesti löydettävä korvaava auttaja tai hoitopaikka.
1/4 Voiko kotona tapahtuvaa kuntoutusta joutua odottamaan yli 3 kuukautta?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 13. §:ssä sanotaan, että muun palvelutarpeen ennaltaehkäisemiseksi on kiinnitettävä huomiota erityisesti kuntoutumista edistäviin ja kotiin annettaviin palveluihin. Kuntoutus katsotaan ei-kiireelliseksi palveluksi, ja se pitäisi järjestää kolmen kuukauden sisällä palvelun myöntämisestä. Tarve kotona tapahtuvalle kuntoutukselle on suuri ja jotta kuntoutuksesta olisi hyötyä, se pitäisi aloittaa heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
Kunnista 92 % on ilmoittanut, että kuntoutusta ei tarvitse odottaa yli 3 kuukautta. Niiden joukossa on todennäköisesti kuntia, jotka eivät anna kuntoutusta kotiin.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
86-vuotias Taimi kotiutuu suunnitellusta lonkkaleikkauksesta lyhyen sairaalajakson jälkeen. Sairaalassa maatessa Taimin lihasvoima on heikentynyt merkittävästi. Taimi ei pääse omin avuin nousemaan aamulla sängystä, hän ei pysty pukeutumaan tai käymään vessassa ilman apua. Kotihoidon työntekijät käyvät kolme kertaa päivässä auttamassa vain välttämättömissä toimissa, eikä kenelläkään ole aikaa harjoitella kävelyä ja tehdä lihaksia vahvistavia jumppaliikkeitä Taimin kanssa. Jos Taimi kaatuu kotonaan, edessä on uusi sairaalareissu.
2/4 Onko kunnan käytettävissä ikääntyneiden palveluntarpeen vaatimaa erityisosaamista monialaisesta kuntouttamisesta?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 10. § linjaa, että kunnan käytettävissä täytyy olla riittävästi monipuolista asiantuntemusta laadukasta terveys- ja sosiaalipalvelujen järjestämistä varten. Erityisasiantuntemusta on oltava muun muassa gerontologisen hoito- ja sosiaalityön, geriatrian ja monialaisen kuntoutuksen alalta.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Aivoinfarktista toipuva 76-vuotias Raimo on kotiutunut sairaalasta liuotushoidon jälkeen. Infarkti ehti tehdä tuhoa: Raimon vasemman jalan ja käden motoriikka heikkeni. Opetellakseen perustoimintoja, kuten syömistä ja kirjoittamista uudelleen, Raimo tarvitsee toimintaterapeutin apua. Lihasvoiman ja oikeiden liikeratojen palauttamiseksi tarvitaan fysioterapeutin apua. Geriatrin on lisäksi seurattava Raimon lääkitystä, sillä lääkelistalla on toistakymmentä eri valmistetta.
3/4 Paljonko kunnan alueen kotihoitoyksiköissä on fysioterapeutin ja toimintaterapeutin vakansseja?
Kunta
Kunta ei valittu:
Fysioterapeuttien vakansseja kotihoidossa: –
Toimintaterapeuttien vakansseja kotihoidossa: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 5. § määrää, että kuntien on arvioitava ikääntyneen väestönsä hyvinvoinnin tilaa ja palvelutarvetta sekä palvelujen riittävyyttä ja laatua. Osaavan henkilökunnan riittävyys on keskeistä, jos tavoitteisiin hyvästä ja laadukkaasta palvelusta aiotaan päästä. Henkilökunnan osaamisen on vastattava palveluntarvetta.
Info
Vanhuspalvelulaki painottaa kuntoutuksen merkitystä, sillä kuntoutuksella voidaan ennaltaehkäistä myöhempää palveluntarvetta ja tukea vanhuksen itsenäistä selviämistä. Mahdollisuudet riittävään kuntouttamiseen ovat vähäiset: THL:n kyselyn mukaan koko maan laajuisesti fysioterapeuttien suunniteltu henkilöstömäärä kotihoidossa oli 88 ja toteutunut henkilöstömäärä seurantaviikolla vain 50. Toimintaterapeuttien suunniteltu määrä Suomen kotihoidon yksiköissä oli yhteensä 14 ja toteutunut määrä oli kuusi.
4/4 Seurataanko sovitun kuntoutussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 13. § painottaa, että muun palvelutarpeen ennalta ehkäisemiseksi on kiinnitettävä huomiota erityisesti kuntoutumista edistäviin ja kotiin annettaviin palveluihin. Palveluiden pitäisi myös olla oikea-aikaisia ja riittäviä. Jos kuntoutumisen tavoitteiden saavuttamista ei seurata, miten voidaan tietää, ehkäiseekö se muiden palveluiden tarvetta?
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Fysioterapeutti käy kerran viikossa Einon kotona. Terapiaa tarvittaisiin fysioterapeutin mukaan kolmesta neljään kertaa viikossa, jotta se olisi vaikuttavaa. Kunta tarjoaa käynnit palvelusetelillä vain kerran viikossa, joten Einon pitäisi kustantaa itse loput käynnit ja siihen hänellä ei ole rahaa. Vasenkätinen Eino ei ole oppinut esimerkiksi napittamaan paitaansa oikealla, toimivalla kädellä. Kuntoutus on tehotonta, eikä Eino kuntoudu.
1/3 Onko kunnan vanhustenhoitoon riittävästi koulutettua työvoimaa suhteessa palveluntarpeeseen?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 10. §:ssä vaaditaan, että kunnan käytettävissä on oltava monipuolista asiantuntemusta gerontologisesta hoito- ja sosiaalityöstä, geriatriasta, lääkehoidosta, ravitsemuksesta, monialaisesta kuntoutuksesta sekä suun terveydenhuollon alalta.
Lisäksi 20. §:ssä sanotaan, että sosiaali- ja terveyspalveluiden yksiköissä on oltava riittävästi henkilökuntaa, jonka koulutus ja tehtävärakenne vastaa toimintayksikön palveluja saavien iäkkäiden henkilöiden määrää ja heidän toimintakykynsä edellyttämää palveluntarvetta.
Miten muut kunnat vastasivat
Esimerkkitilanne
Leskeksi jäänyt 84-vuotias Rauni sairastaa diabetesta ja reumaa. Rauni asuu yksin vanhassa maatalossa kaukana kunnan keskustasta. Rauni ei halua muuttaa pois kotoaan, joten kotihoitaja ajaa kerran päivässä Raunin luokse tarkistamaan, että ruoka on syöty ja antaa insuliinipistoksen. Hoitaja ehtii olla Raunin luona yleensä vain parikymmentä minuuttia. Loput ajasta Rauni viettää kotonaan yksin.
Jos jonakin päivänä kotihoitaja sairastuu, sijaista voi olla vaikea hankkia. Silloin kotihoidon esimies joutuu vain soittamaan Raunille ja tarkistamaan, että kaikki on kunnossa.
2/3 Nimetäänkö kunnassa vastuutyöntekijä, jolta iäkäs ihminen saa tarvitessaan apua palvelujen toteuttamiseen ja yhteensovittamiseen?
Kunta
Kunta ei valittu: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 17. §:n mukaan 1.1.2015 alkaen kuntien ja kuntayhtymien pitää nimetä vastuutyöntekijä niille asiakkaille, jotka tarvitsevat paljon erilaisia palveluita. Vastuutyöntekijän pitää seurata palvelusuunnitelman toteutumista ja palveluntarpeiden muutoksia ja neuvoa palveluiden sekä etuuksien hakemisessa.
Esimerkkitilanne
Onnettomuudessa vammautunut 76-vuotias Aulis liikkuu pyörätuolissa. Osan palveluista hän saa vammaispalvelulain, osan vanhuspalvelulain nojalla. Aulis tarvitsee paljon apua kotona selviämiseen sekä kuljetusapua esimerkiksi kuntoutusjaksoille. Aulis sairastaa myös diabetesta ja käyttää paljon sosiaali- ja terveyspalveluja. Hän joutuu jatkuvasti soittamaan eri viranomaisille, jotta hoitosuunnitelma ja maksusitoumukset pysyisivät ajan tasalla.
3/3 Kuinka paljon kunnan kotihoidon yksiköissä piti olla hoivatyöhön osallistuvaa henkilökuntaa seurantaviikolla ja paljonko sitä todellisuudessa oli?
Kunta
:
Suunniteltu henkilöstön määrä: –
Toteutunut henkilöstön määrä: –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulaki ei määrittele minimimääriä henkilöstölle kotihoidossa. Kotihoitoa vaivaakin krooninen työvoimavaje. THL:n kyselytulokset kertovat, että Suomessa ikäihmisten palveluissa suunniteltu henkilöstömäärä oli lähes 56 000 henkilöä, mutta seurantaviikolla toteutunut määrä oli vain 48 000 henkilöä. Henkilöstöstä kaksi kolmesta työskentelee ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä ja joka kolmas kotihoidossa. Kotihoidossa suunniteltu henkilöstömäärä vuonna 2014 oli 16 861, mutta toteutunut 13 488, eli vain noin 80 prosenttia tavoitteesta. Kotihoidon kiire jatkuu ja pahenee, ellei lisää henkilökuntaa saada.
Esimerkkitilanne
Pian eläkeikää lähestyvä Anna-Mari työskentelee keskikokoisen kaupungin kotihoidossa. Yksikköön haetaan jatkuvasti uusia kotihoitajia ja vapaita paikkoja täytetään harjoittelijoilla, jotka ovat töissä vain lyhyen aikaa. Sijaisia sairastuneiden tilalle on vaikea saada ja töissä olevat hoitajat joutuvat tekemään poissa olevien työt. Anna-Maria harmittaa, hoitajat eivät ehdi muodostaa pitkäaikaisia suhteita vanhuksiin, kun hoitajat vaihtuvat tiuhaan.
Kotihoito
Vanhuspalvelulain toivottiin yhdenmukaistavan vanhusten asemaa eri puolilla Suomea. Nykyisin palveluiden saanti eri puolilla Suomea vaihtelee huomattavasti. Jopa kunnan sisällä voi olla vaihtelua siinä, millaisia palveluita saa ja kuinka nopeasti. Se käy ilmi THL:n kyselystä, johon vastasivat lähes kaikki kotihoidon yksiköt sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta.
Mitä laki sanoo
Vanhuspalvelulain 7. § vaatii, että palvelut on järjestettävä niin, että ne ovat kunnan ikääntyneen väestön saatavissa yhdenvertaisesti.
Tarjoaako yksikkö kotihoitoa arkiöisin?
– –
Tarjoaako yksikkö kotihoitoa viikonloppuöisin?
– –
Toimiiko yksikön alueella saattohoitotiimi?
– –
Toimiiko yksikön alueella kotiutustiimi?
– –
Toimiiko yksikkönne alueella kuntoutustiimi?
– –
Kuinka suurelle osalle yksikön asiakkaista on järjestetty mahdollisuus ulkoiluun viikoittain?
– –
Kuinka suurelle osalle yksikön asiakkaista on järjestetty mielekästä tekemistä ja harrastusmahdollisuuksia?
– –
Oletko samaa mieltä kunnan vastauksen kanssa vai onko sinulla erilaisia kokemuksia asiasta? Voit vastata ilman nimeä. Kommentit tulevat vain toimituksen käyttöön.
Kunnassa ei kotihoidon yksiköitä. Voit vaihtaa tarkasteltavaa kuntaa valikosta.
Info
Uusi vanhuspalvelulaki tuli voimaan kesällä 2013 ja viimeisimmät pykälät vuoden 2015 alussa. Lain tarkoitus on turvata kaikille hyvä vanhuus. Lain vaatimusten toteuttaminen jää kuntien harteille. Manner-Suomessa on 304 kuntaa, joilla on vaihtelevat edellytykset järjestää kaikki tarvittavat palvelut. Onko laki onnistunut tavoitteissaan?
Kun vanhuspalvelulaki säädettiin, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Valvira saivat tehtäväkseen seurata ja arvioida vanhuspalvelulain täytäntöönpanoa. Ennen lain voimaantuloa toukokuussa 2013 THL teki ennennäkemättömän laajan selvityksen vanhuspalveluiden tilasta kunnissa ja toimintayksiköissä. Kyselyyn vastasivat kaikki kunnat, sekä lähes kaikki kotihoidon yksiköt ja hoivakodit julkiselta sektorilta ja valtaosa yksityisen sektorin sosiaalipalveluiden tuottajista.
Kysely uusittiin syksyllä 2014 ja tulokset julkaistiin loppuvuodesta. Kuntien ja eri toimintayksiköiden vastaukset antavat aiempaa tarkemman ja paikoin ristiriitaisen kuvan vanhustenhoidon tilasta Suomessa. Kuntakohtaiset vastaukset perustuvat kunnan vanhuspalvelu- tai sosiaalijohtajan vastauksiin, kotihoidon kysymyksiin vastasivat yksiköiden johtajat.
Datan lähde
Vanhuspalvelulain (980/2012) toimeenpanon seuranta. Kunnille, kuntayhtymille ja yhteistoiminta-alueille suunnatun kyselyn 2013–2014 seurantatulokset. THL ja Valvira. Verkkoaineisto
Toteutus
Anne Ali-Hokka, toimittaja
Heidi Kähkönen, toimittaja
Tiina Merikanto, toimittaja
Erik Ralli, tekniikka
Samuel Kontiomaa, tekniikka
Teemo Tebest, tekniikka
Henrietta Hassinen, grafiikka
Iina Lievonen, grafiikka
Juha Rissanen, grafiikka
Leena Luotio, grafiikka
Julkaistu 16. maaliskuuta 2015