Saimme tänään iloksemme kertoa hyviä uutisia urheilun esitysoikeuksista ja Ylen tulevasta tarjonnasta. Etenkin huippujalkapallon ystävät lienevät mielissään Mestarien liigan jatkosta kolmen seuraavan kauden ajan Ylen vapaasti nähtävillä kanavilla.
Millä tavalla Urheilun esitysoikeuksien myyntiprosessi etenee?
Case: Mestarien liiga Suomessa
Euroopan jalkapalloliitto UEFA kauppaa TEAM Marketing -nimisen agenttiyhtiön kautta maailman parasta seurajalkapalloa kaikille tuotteesta kiinnostuneille medioille. Agentin tarjottua oikeuksia Suomen markkinoille, oli kiinnostuneita tahoja monia. Kilpailun vuoksi hinta näytti lähtevän voimakkaaseen nousuun ja "huutokauppa" oikeuksista oli valmis alkamaan. Ylen tarjousta oikeuksista ei hyväksytty ja päätimme viime vuoden lopussa vetäytyä kisasta. Hintakehitys oli analyysimme mukaan kestämättömällä pohjalla.
Harmittelimme kovasti oikeuksien menetystä, mutta suuntasimme heti katseemme muualle ja löysimme kiinnostavia korvaavia sisältöjä.
Kului kuukausi, toinen, ja kolmaskin. Kukaan ei ilmoittautunut Mestarien liigan oikeuksien uudeksi esittäjäksi. Huhut liigan oikeuksien kohtalosta alkoivat kiertää ja ne kertoivat agentin ottaneen riskin oikeuksien arvonnousun odotuksissa. Seurauksena he olivat polttamassa näppinsä tässä pelissä.
Tämän jälkeen meihin Yle Urheilussa oltiin TEAMin puolelta uudestaan yhteydessä ja istuimme taas neuvottelupöydässä. Yritimme uudelleen löytää ratkaisua, joka olisi kestävällä pohjalla Ylen vastuullisen rahankäytön kannalta. UEFA on aina pitänyt Yleä luotettavana ja erinomaisen näkyvyyden Mestarien liigalle takaavana kumppanina ja neuvotteluissa pidimme näitä asioita esillä. Lopulta pääsimme molempia osapuolia tyydyttävään lopputulokseen.
Kuinka tässä näin kävi?
Oikeuksien myyjä saattoi arvioida Suomen urheiluoikeusmarkkinat ja toimijat väärin. Syy siihen saattoi olla heikko markkinatietämys tai sokaistuminen muissa maissa tapahtuneesta räjähdysmäisestä arvonkehityksestä.
Suomi on kansainvälisessä vertailussa suuri ainoastaan jääkiekon esitysoikeuksien hintatasoissa. Lähes kaikkialla muualla jalkapallo dominoi. Suomi eroaa tässä merkittävästi muun muassa muista Pohjoismaista.
Mikä määrittää urheilun esitysoikeuden oikean hinnan markkinoilla?
Yksinkertainen vastaus on esitysoikeuden kaupallinen kiinnostus jonka puolestaan määrittää katsojien halukkuus maksaa urheilun katsomisesta. Toinen muuttuja on urheilutuotteen markkinointiarvo sekä toimijalle itselleen että edelleen myytäväksi mainostajille. Mestarien liiga, ja etenkin tämänkertainen neuvottelukierros, on hyvä esimerkki siitä miten urheiluoikeusmarkkinan dynamiikka vaihtelee, elää ja toimii.
Uskoisin kestävän hintakehityksen koituvan lopulta kaikkien eduksi. Se koskee Suomessa toimivia mediayhtiöitä, urheilujärjestöjä, liittoja, sarjoja kuin myös suomalaisia katsojia sekä kotisohvilla että paikanpäällä urheilutapahtumissa.
Mukavia hetkiä Ylen urheilulähetysten parissa toivottaen,
Robert Portman
Urheiluoikeuksien päällikkö, Yle Urheilu