Jyväskylän kaupunki haluaa lisätä pyöräilyn vetovoimaa muistakin syistä kuin autoliikenteen vähentämiseksi.
Helsingissä on laskettu, että yksi euro tuottaa terveyshyötynä kahdeksan euroa yhteiskunnalle takaisin.
Liikenneinsinööri Timo Vuoriainen
Pyöräilyä pidetään kaupunkilaisten terveyttä edistävänä, mutta myös kaupunkikeskustaa elävöittävänä asiana.
Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen huomauttaa, että pyöräilyllä on myös Maailman terveysjärjestö WHO:n kehittämän laskentamallin mukaan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.
– Helsingissä on laskettu, että yksi pyöräilyyn sijoitettu euro tuottaa terveyshyötynä kahdeksan euroa takaisin yhteiskunnalle.
Kaikkein suurin potentiaali uusille pyöräilijöille on alle viiden kilometrin matkoilla.
Liikenneinsinööri Timo Vuoriainen
Jyväskylässä ei ehkä päästä samoihin lukuihin, mutta kuitenkin pyöräilyn tuottama hyöty on merkittävä.
Tällä hetkellä kaupungissa tehdään päivässä noin puoli miljooonaa matkaa, määrästä kuljetaan pyörällä noin 14 prosenttia. WHO:n laskentamallin mukaan se tuottaa yhteiskunnalle 30 miljoonaa euroa vuodessa.
Pyöräilyn edistämiseen kaupunki on arvioinut kuluvan yhdestä kahteen miljoonaa euroa vuodessa.
Polttopisteessä lyhyen matkan pyöräilijät
Kaupungin kehittämiskohteina ovat erityisesti yhteydet ydinkeskustan ja kaupunginosien välillä.
Tässä vaiheessa Vuoriainen nostaa esille yhteydet Palokasta, Vaajakoskelta, Keljonkankaalta, Kortepohjasta ja Nenäinniemestä keskustaan. Myös opastusta on tarkoitus lisätä.
Vuoriaisen mukaan ensimmäiseksi huomiota kiinnitetään todennäköisesti lyhyimpiin reitteihin.
– Kaikkein suurin potentiaali uusille pyöräilijöille on alle viiden kilometrin matkoilla. Sitä porukkaa me yritämme saada pyöräilemään nykyistä enemmän.
Kaupungin tavoitteena onkin kaksinkertaistaa pyöräilyn määrä vuoteen 2025 mennessä.
Timo Vuoriaista haastatteli Päivi Kupla.