Rautaruukin myynti ruotsalaiselle SSAB:lle on tuomassa selviä muutoksia Hämeenlinnan yksikköön. Tehdas keskittyy yhä enemmän sinkittyihin tuotteisiin. Lisäksi entinen rakennusteollisuuden alihankkija hakee toista kivijalkaa autoteollisuudesta.
– Olemme olleet autoteollisuudessa jo aika pitkään, mutta kun saamme tehtyä määrättyjä tuotesiirtoja, niin sitten olemme täysillä mukana. Tämä tapahtuu tämän vuoden loppuun mennessä, kertoo tehtaan johtaja Jarmo Kastell.
Autot tasaavat tuotantoa
Ruukki ottaa pääsyn autoteollisuusmarkkinoille tosissaan. Parhaillaan tehdas on mukana sertifiointiohjelmassa, joka takaa pääsyn suoraan yhteyteen autotehtaiden kanssa. Sertifioinnin uskotaan valmistuvan ensi vuoden alussa.
– Uskon, että autoteräksestä tulee merkittävä osa tehtaan tuotantoa, kertoo Kastell.
– Rakentamisessa kausivaihtelut ovat suuria. Autoteollisuudessa niitä ei ole, joten autot tasaavat meidänkin toimintaamme, uskoo Jarmo Kastell.
Ruukin teräs ei autossasi näy
Vaikka Ruukki tähtää tiukasti eurooppalaisille autoteollisuusmarkkinoille, on autosta turha etsiä SSAB:n tai Ruukin leimaa.
– Meidän teräksemme on auton tuki- ja turvallisuusosina. Ne ovat katseelta piilossa, kertoo Jarmo Kastell.
Samalla hän kehuu teräksen ympäristöystävällisyyttä autoissa.
– Teräs on helppo ottaa talteen ja kierrättää. Alumiini on huomattavasti vaikeampi metalli, kehuu tehtaanjohtaja Jarmo Kastell tuotteitaan.