Pelialan kasvulle ei näy tällä hetkellä mitään rajoja. Kainuussakin toimii jo 30 pelialaan jollakin tavalla liittyvää yritystä.
– Toki toivomme, että tänne tulisi myös menestystä pelien suhteen. Se johtaisi vielä suurempaan alan kasvuun ja rahan sijoittamiseen meidän alueellemme, projektipäällikkö Veli-Matti Nurkkala Kajaanin ammattikorkeakoulusta kertoo.
– Peliala on tällä hetkellä hyvin raadollinen, läpilyöminen on koko ajan hankalampaa laajojen pelimäärien vuoksi, varsinkin viihdepuolella, jatkaa Nurkkala.
Isoin kasvu tulevaisuudessa tapahtuu hyöty- ja terveyspelien suhteen.
– Terveyspelien kasvu on todella lähellä. Olen tutkinut paljon markkinaennusteita ja nuorten peliyritysten pitäisi uskaltaa laittaa paukkua terveyspeleihin, koska niiden kasvu räjähtää käsiin.
Tanssipelit tunnetuimpia
Maailmalla raportoidaan Veli-Matti Nurkkalan mukaan positiivisia uutisia siitä, kuinka liikunnan harrastamista on saatu lisättyä pelien avulla.
– Terveyspelien asiakkaina ovat yhtä lailla kuntoutujat ja urheilijat. Maailmalla kymmenet miljoonat odottavat ratkaisua liikunnan kipinään.
Tunnetuimmaksi esimerkiksi Nurkkala nostaa tanssipelit.
Olen tutkinut paljon markkinaennusteita ja nuorten peliyritysten pitäisi uskaltaa laittaa paukkua terveyspeleihin, koska niiden kasvu räjähtää käsiin.
Veli-Matti Nurkkala
– Eli tanssimatolla liikutaan ja yritetään saavuttaa hyviä tuloksia. Digitalisaation myötä muun muassa erilaiset anturit keräävät ja antavat eri tavoilla hyödyllistä tietoa, vaikka liikeratojen aktivoimisesta.
– Juuri katsoin yhden videon virtuaalisesta tanssipelistä, jossa 32 tanssijaa liikkuvat yhtä aikaa risteilyaluksen kannella. Näkisin, että yhdessä tekemiselle on tilausta, sanoo Nurkkala.
Erikoisin virtuaalinen kokemus Nurkkalalla on Vuokatista.
– Laskin Vuokatinvaaran päältä polkupyörällä puita ja hirviä väistellen. Meillä ja maailmalla on mahdollisuus hankkia hurjia elämyksiä. Uskon, että näillä kokemuksilla saadaan liikkumaan ne, jotka eivät muuten niin paljon harrastaisi liikuntaa.