Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. HKL oli varannut Paloheinäntunnelin ja siihen johtavan Kuusmiehentien joukkoliikennekadun rakentamiseen 42,5 miljoonaa euroa, mutta kustannukset jäivät 30,5 miljoonaan.
Säästöjä saatiin aikaan suunnitelmia yksinkertaistamalla. Kaksiputkiseksi suunniteltu tunneli muutettiin yksiputkiseksi, ja Kuusmiehentien rakentamisesta selvittiin alkuperäistä suunnitelmaa kevyemmällä toteutuksella.
Tunnelityömaalta kaivettu louhe hyödynnettiin Paloheinän ulkoilumaaston kunnostamiseen ja Kuninkaantammen uuden asuinalueen rakentamiseen, joten louheen kuljettamiselta säästyttiin.
Keskuspuiston alla sijaitseva 1,2 kilometriä pitkä tunneli on ainoastaan joukkoliikenteen käytössä. Aluksi tunnelia käyttää runkilonja 560, joka aloittaa liikennöinnin maanantaina 10.8. Vuosaaren ja Myyrmäen välillä.
Tunnelin turvallisuutta valvoo yli viisikymmentä kameraa.