Visit Finlandin tekemä markkinointivideo on suututtanut ihmisiä tällä viikolla.
Saamelaiset on kuvattu likaisina, villeinä metsäneläiminä Lapin turismin edistämisvideolla100 days of polar night magic (siirryt toiseen palveluun), joka on valtion rahoittama.
Kokevat videon loukkaavana
Näistä perinteisistä saamelaisiin kohdistuvista stereotypioista pitäisi viimein päästä eroon, sanovat saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio ja saamen kielen lehtori Outi Länsman.
– Elämme vuotta 2015 ja toivon, että Visit Finland tulee myös vuoteen 2015, Länsman huokaa.
Outi Länsman otti heti yhteyttä videon tekijöihin nähtyään, mikä kuva saamelaisista annetaan.
–Mielestäni tämä on ylenkatsomista saamelaisten kulttuuria kohtaan, Länsman sanoo.
Visit Finland toimii valtion alaisuudessa ja sen tavoitteena on edistää turismia Suomessa. Visit Finland tuottaa kansainvälisille markkinoille muun muassa erilaisia mainosvideoita.
Outi Länsman uskoo, että Lappia voisi myydä paljon paremmin todellisella kuvalla saamelaisista.
– Likaiset lappalaiset. Onko niin, että tuo on se kuva mikä sitten myy maailmalla? En usko siihen, uskon että realistinen kuva ja meidän hienot ja kauniit ihmisemme myyvät samallalailla ja ehkä vielä paremminkin maailmalla kuin likaiset lappalaiset. Tulkitsen sen niin, että he eivät halua luopua siitä kuvasta. Se on se kuva minkä he haluavat säilyttää, Länsman sanoo.
Vuosikymmenien tiedottamisesta ei ole ollut hyötyä
Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio on pyytänyt Visit Finlandia poistamaan videosta osat, joissa suomalaiset ovat pukeutuneet feikkisaamenpukuihin ja tanssivat laavussa tulen ympärillä.
– Tai muuttaa elokuvaa niin, että siinä on aitoja saamelaisia aidoissa saamenpuvuissa tekemässä aitoja saamelaisia asioita, Sanila-Aikio tuumii.
Sanila-Aikio on harmissaan, kun pitkäaikainen tiedottamistyö saamelaisasioista on tuntunut menevän hukkaan. Tähän tilanteeseen saamelaiskäräjien puheenjohtaja vaatii muutosta.
– Lapin turismi ei opi, vaikka vuodesta toiseen olemme viimeiset kaksikymmentä vuotta näistä puhuneet. Se näyttää sen, että he eivät huomioi meitä, eivätkä halua kuunnella mielipiteitämme. Sellainen kolonialismi jatkuu ja sellainen rasismi, joka on rakenteissa, se näkyy edelleen, Sanila-Aikio jatkaa.
"Haluttiin tuoda esille tiettyjä perinteitä"
Visit Finlandin markkinointipäällikkö Merja Holmén pahoittelee heidän videonsa aiheuttamaa mielipahaa.
– Olen hirveä pahoillani jos tämä on aiheuttanut tai koettu epäkunnioittavaksi, se ei suinkaan ole ollut tarkoitus, mutta tässä haluttiin tuoda esille tiettyjä kansanperinteitä, ja toivotaan tietysti, että kun ne kerta kiinnostavat tuolla ulkomailla, niin niitä voitaisiin jatkossakin tuoda esille ja mukaan lukien saamelaisuutta, Mervi Holmén.