Hyppää sisältöön

Sukkakauppias puolustaa lasten rahankeräyskampanjoita: "Tasa-arvoinen tapa"

Lapset ja nuoret oppivat yrityselämän alkeita kerätessään rahaa myymällä erilaisia tuotteita esimerkiksi luokkaretken rahoittamiseksi. Näin uskoo alalla pitkään ollut yrittäjä. Vanhemmat ja opettajat kaipaavat kuitenkin usein neuvoja myyntikampanjan järjestämiseen.

Kuva: Kälviän Tarmo

Sukat ovat yksi yleisimmistä lasten ja nuorten myymistä tuotteista luokkaretken tai turnausmatkan rahoittamiseksi.

Retkirahoituspalvelu Pilkkoset on tarjonnut jo lähes 30 vuoden ajan luokille ja seuroille sukkia ja alusvaatteita myytäväksi.

Jos matkakassaa ei kerätä esimerkiksi myyntikampanjalla, jää se vanhempien maksettavaksi.

Toimitusjohtaja Matti Skutnabb, Pilkkoset Oy

– Kun lapset keräävät rahaa matkaa varten, he saavat samalla oppia yhteistyöstä ja yrityskasvatusta. Yhdessä tekeminen opettaa myös kohtaamaan onnistumiset ja pettymykset, sanoo Pilkkoset Oy:n toimitusjohtaja Matti Skutnabb.

Koulujen varainhankintaa varten erilaisia tuotteita myyviä yrityksiä on kritisoitu kovinkin sanoin muun muassa lasten hyödyntämisestä myyntitarkoituksessa.

– Jos matkakassaa ei kerätä esimerkiksi myyntikampanjalla, jää se vanhempien maksettavaksi. Se on melko epäreilu ratkaisu, koska perheillä on hyvin erilaiset taloudelliset tilanteet. Myyntitoiminnalla ryhmät saavat reilun osuuden myyntihinnasta, eli jopa 25-50 prosenttia myydystä tuotteesta, Skuttnabb toteaa.

Miettikää tavoite etukäteen

Pilkkoset on toiminut jo vuodesta 1988 ja on Suomen vanhin retkirahoituspalvelu. Vuosien kokemuksen avulla yritys osaa jo ohjeistaa vanhempia ja opettajia matkakassan keruussa. Erityisesti yhdessä asiassa keräysryhmillä olisi parannettavaa.

Yleensä ajatuksena on, että kerätään niin paljon kuin saadaan ja katsotaan sitten mihin se riittää.

Toimitusjohtaja Matti Skutnabb, Pilkkoset Oy

– Kysymme asiakkaalta heidän matkakohteensa tai keräystarkoituksensa, jotta ryhmä saa sopivan myyntipaketin. Hämmästyttävästi ongelmana nykyään on, että useinkaan luokalla tai joukkueella ei ole edes kohde tiedossa. Yleensä ajatuksena on, että kerätään niin paljon kuin saadaan ja katsotaan sitten mihin se riittää, Matti Skuttnabb ihmettelee.

Skuttnabbin mukaan yritys pyrkii helpottamaan varainhankintaa. Yleensä kampanjoita vetävät töissäkäyvät perheenäidit, jotka iltapuhteenaan hoitavat myös lastensa luokkaretkikassaa.

– Kun päätetään etukäteen mihin mennään, miten yövytään ja kaikki muut kustannukset, on paljon helpompi lähteä keräämään.

Suosittelemme sinulle