Pohjalaiskoulun kemianluokan varastossa syttyi lokakuussa tulipalo, jonka syyksi epäiltiin auton akun räjähdystä. Itsepurkautumisen vuoksi akuissa muodostuu vetykaasua myös silloin, kun ne seisovat käyttämättöminä varastossa.
Akku voi räjähtää vioittumisensa takia, mutta usein miten syynä on inhimillinen erehdys tai huolimattomuus.
Jos akku on ladattu ja siitä napataan leuat ennen laturin irroittamista pistorasiasta, syntyy helposti kipinöitä ja vaaratilanne on valmis.
Yrittäjä Kai Silvander
– Jos akku on ladattu ja siitä napataan leuat ennen laturin irroittamista pistorasiasta, syntyy helposti kipinöitä ja vaaratilanne on valmis. Ensin virta pois, sitten vasta kaikki muu, muistuttaa yrittäjä Kai Silvander Akku ja Tuulilasihuollosta Kokkolasta.
Sama nyrkkisääntö pätee akkua laitettaessa lataukseen. Ensin plussaleuka plussanapaan, miinusleuka miinusnapaan ja vasta lopuksi verkkojohto pistorasiaan.
Akkua kannattaa säilyttää ja ladata vain hyvin tuulettuvassa tilassa. Se kannattaa varastoida huoneenlämmössä, eikä sen lähellä saa hitsata tai tehdä muita kipinöitä aiheuttavia töitä.
Tämän päivän akut ovat sellaisia, että kun ne rupeavat menemään huonoksi, niitä on vaikea elvyttää.
Yrittäjä Tapani Roiko
– Akkua kannattaa käydä välillä katsomassa varastossa ja ladata aina silloin tällöin. Jos akku on seissyt vuosia varastossa lataamatta, kannattaa pistää pois. Tämän päivän akut ovat sellaisia, että kun ne rupeavat menemään huonoksi, niitä on vaikea elvyttää, kertoo yrittäjä Tapani Roiko Kokkolan Varaosakeskuksesta.
Räjähdys ei ole leikin asia
Akku voi mennä myös oikosulkuun, jonka haistaa pilaantuneen kananmunan pistävästä lemusta. Syynä voi olla tekninen vika tai yksinkertaisesti akun ikä.
Ei se niin hirvittävä räjähdys ole, että seinät kaatuisivat, mutta kuitenkin sellainen pamahdus, että jos yhtäkkiä selän takana jysähtää, kyllä siinä voi lorahtaa vähän housuun.
Kai Silvander
- Tinaus saattaa pettää, akkulevyt ottavat toisiinsa ja seurauksena on oikosulku. Jos akku räjähtää autossa, syynä on usein viallinen laturi ja ylijännite, Kai Silvander kertoo.
Apuvirtaa annettaessa kannattaa muistaa sammuttaa virtaa antava auto.
- Jos moottori on käynnissä, vaarana on kipinöinti ja ylijännite, joka hajottaa virtaa antavan laturin. Tasavirtalatureita aikoinaan pumpattiin ja annettiin muka mennä enemmän virtaa, se on vanhaa käsitystä, Silvander selittää.
Akun räjähdys ei ole leikin asia. Luja pamaus levittää osat ja syövyttävän rikkihapon melkoisella paineella ympäriinsä. Ammattilaisten neuvot kuuluvatkin: älä kumarru akun ylle, jos testaat, lataat tai annat käynnistysapua.
- Ei se niin hirvittävä räjähdys ole, että seinät kaatuisivat, mutta kuitenkin sellainen pamahdus, että jos yhtäkkiä selän takana jysähtää, kyllä siinä voi lorahtaa vähän housuun, Silvander hymähtää.