Airbus A350-900 kävi Rovaniemellä yhden reissun jo aamuvarhaisella, ja tuo lento sujui täysin suunnitelmien mukaan. Päivälento sen sijaan teki Rovaniemen kentällä ylilennon ja palasi takaisin Helsinkiin.
Finnairin mukaan syynä oli lentokoneen jarrupolkimen asentotunnistimen vikaindikaattori, eli järjestelmä ilmoitti jarruissa olevasta viasta. Kone laskeutui kuitenkin Helsinkiin normaalisti.
Iltapäivän lento Helsingistä Rovaniemelle oli kolmas neljän lennon sarjasta, jolla Finnair tutustuttaa henkilökuntaansa uuteen lippulaivakoneeseen. Kaikkiaan finnairilaisia pääse koneen kyytiin 1 200.
Päivälennolla koneessa olivat mukana myös Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja henkilöstöjohtaja Eija Hakakari.
Konebongareille lohtua
Rovaniemen kentälle oli koneen laskeutumista seuraamaan tullut muutamia kymmeniä ihmisiä.
Ihmiset odottivat sinnikkäästi, vaikka kone oli ilmoitetusta tuloajasta myöhässä jo lähes tunnin. Odotus palkittiin siinä mielessä, että Airbus A350 ei tehnyt täyttää oharia, vaan pilotti ohjasi sen laskeutumislinjalle ja veti koneen uudelleen nousuun kiitoradan päällä.
Rovaniemellä kone käy marraskuun aikana 19 kertaa ennen kuin se siirtyy kokonaan kaukoliikenteeseen.
Seuraava mahdollisuus bongata Airbus A350 valoisan aikaan on sunnuntaina 8. marraskuuta, kun se korvaa reittilennon, ja viimeisen kerran siitä viikon päästä.
Yleisöä uusi kone kiinnostaa. Luukisen perhe odotti Airbusia pienen Alex-pojan kanssa.
– Tultiin ihan mielenkiinnosta ja pojalle näyttämään isoa konetta, Kimmo Luukinen sanoo.
Luukiset eivät ole kovinkaan usein käyneet bongaamassa koneita, mutta nyt oli sen verran erikoinen laite, että se veti.
– Tämmönen uusi kone, niin totta kai se pitää tulla katsomaan. Kyllä näille varmaan olis enemmänkin katsojia, jos näistä olisi isompia juttuja lehdessä. ja yllättävän paljon täällä on vakeä katsomassa, Suvi Luukinen sanoo.
Tilaisuus nähdä kaukolentoihin tarkoitettu Airbus Rovaniemellä oli lähes ainutlaatuinen.
– Kyllä, todellakin. Ja jos vain mahdollista, niin tulen katsomaan uudestaankin. Tiedä vaikka joskus nousisi kyytiinkin, Kimmo Luukinen sanoo.