Britanniassa kauppiaat odottavat joulumyynnin käynnistyvän alennuksistaan tunnetun Black Fridayn ansiosta, sillä myynti on muutoin ollut heikkoa marraskuussa.
Vähittäiskaupan tutkija Conlumino ennustaa, että Britannian myynti kaupoissa ja verkoissa voisi nousta noin 1 600 miljardiin puntaan eli lähes 2 300 miljardiin euroon.
Tutkimusten mukaan Britanniassa jopa 77 prosenttia vähittäiskauppiaista osallistuu Black Friday -alennusmyyntikampanjaan.
- Mustan perjantain myynti on kasvanut valtavasti viime vuosina. Odotamme siltä tämän vuoden suurinta myyntiä, sanoo Britannian suurimman elektroniikkatuotteiden vähittäiskaupan Dixons Carphonen johtaja Stuart Ramage.
Kampanjapäivä näkyy sekä liikkeissä että verkkokaupassa. Esimerkiksi Amazon tarjoaa yli 7 000 tarjousta noin viikon ajan, kun taas Dixon Carphone tarjoaa yli 3 000 tarjousta puolentoista viikon ajan.
Britannian suurin vähittäiskauppa Tesco aloitti verkkokaupan puoliltaöin, kun taas sen suurimmat liikkeet avautuivat kello 2.50. Tavalliset Tescon kaupat aukenevat viideltä.
Yhdysvalloissa Black Friday ajoittuu sopivasti heti kiitospäivän eli kansallisen vapapäivän jälkeen. Alennuskampanjat ovat perinteisesti aloittaneet joulukaupan Yhdysvalloissa. Marras-joulukuun myynti voi olla kauppiaille jopa 20–40 prosenttia koko vuoden myynnistä.
Alennuskampanjapäivä rantautui Yhdysvalloista Britanniaan vuonna 2010. Merkkejä sen tulosta on myös Suomeen, sillä muun muassa Gigantti ja XXL Sports & Outdoor viettävät perjantaina vastaavanlaista alennusmyyntipäivää Black Fridayn nimellä.