Mustia hintalappuja ja mainoksia, 50 prosentin alennuksia. Amerikkalaisten suuri ostospäivä, musta perjantai on tehnyt tuloaan muutaman vuoden ajan ja näkyy tänä vuonna Suomessa erityisesti verkkokaupoissa. Aktiivisimpia ovat elektroniikka-, vaate- ja sisustusmyymälät.
Tuula Loikkanen Kaupan liitosta arvioi, että kotimainen verkkokauppa yrittää kampanjalla pysyä amerikkalaisten verkkokauppojen kilpailussa mukana.
– Suomessa Black Friday on uusi ilmiö ja vasta opetellaan sen käyttöä. Suomalainen verkkokauppa haluaa olla mukana tässä ostosryntäyksessä, Loikkanen sanoo.
Aikaisemmin suomalaiset ovat hyödyntäneet mustan perjantain alennuksia ostamalla tavaraa USA:n nettikaupoista. Tarkoituksena on kääntää tästä kysynnästä osa kotimaisille yrityksille ja virkistää kotimaista verkkokauppaa ympäri vuoden.
– Suomalaiset ostavat 1,6 miljardia menee ulkomaalaisiin verkkokauppohin, olisi mukavaa että sekin raha ainakin osittain jäisi Suomeen, Loikkanen toteaa.
Mustan perjantain myyntipiikkiä ei Loikkanen vielä ennusta, sillä joulualus ja joulun välipäivät ovat Suomessa kaupan ykkössesonkia.
– Joulumyynti on tärkein myyntipiikki. Toki pieni riski on siinä, että joutuu myymään eioota, jos myynti käy mustana perjantaina kovin kuumana, Loikkanen arvioi.
Musta merkitsee hyvää myyntiä
Mustan perjantain nimi tulee siitä, että USA:ssa suurena ostosryntäyspäivänä kauppojen tulos muuttuu USA:ssa punaisesta mustalle eli miinukselta plussaan. Kaupat ovat mustana perjantaina yhtäjaksoisesti auki kymmeniä tunteja.