Lentokenttien pitää nykyään kiivaasti houkutella lentoyhtiöitä. Lentoyhtiöt laskevat, miltä kentältä lennettäessä koneille saadaan paras tuotto. Mieli muuttuu tarvittaessa nopeasti ja reitit ja kentät vaihtuvat. Suomessa tämä tiedetään liiankin hyvin.
Tampereella uskotaan, että maailman mittakaavassa aivan ainutlaatuinen AiRRport-hanke saisi lentoyhtiöt kiinnostumaan taas Tampereestakin. Air, rail and road -konseptissa kaiken lentoasematoiminnan ei tarvitsisi sijaita kiitoteiden vieressä.
Nyt hanke on vihdoin niin pitkällä, että tänä vuonna päästään aloittamaan pienin askelein. Tampere-Pirkkala-lentokenttä saa oman etäterminaalin Tampereen keskustaan. Vielä ei ole päätetty, tuleeko etäterminaali rautatieaseman yhteyteen vai mahdollisesti hotellin aulaan.
Matkalaukut pitäisi jotenkin saada koneeseen
Tampereen kaupungin elinkeino- ja kehitysyhtiön Tredean lentoliikenteen kehityksestä vastaavan johtajan Marja Aallon mukaan ihannetilanteessa jo viiden vuoden kuluttua valtaosa Tampereelta lentämään lähtevistä jättää matkalaukkunsa ja hoitaa muut mahdolliset lähtöselvitysasiansa jossakin muualla kuin varsinaisella lentokentällä.
Kun osa perinteisistä lentoasemien palveluista siirretään pois lentokentiltä, siirtyvät samalla myös kustannukset pois lentoyhtiöilta ja lentoasemilta. Suomen valtion omistama lentokenttäyhtiö Finavia seuraa tamperelaisten AiRRport-hankkeen ideointia kiinnostuneena ja samalla hiukan skeptisesti. Finavia omistaa itse Pirkkalan lentokentän, mutta ei ole vielä lyönyt lukkoon, miten se haluaa olla AiRRport-hankkeessa mukana.
Tamperelaiset aikovat maaliskuuhun mennessä kertoa, miten toistaiseksi vaikein kysymys eli matkalaukkujen saaminen etäterminaalista lentokoneeseen, on tarkoitus hoitaa. Todennäköisesti se vaatii aivan uusia työnkuvia. Mahdollisesti tarvitaan firma, jonka toimenkuvaan kuuluisi olla sekoitus perinteistä lentokentän matkalaukun käsittelijää ja kuljetusyritystä.
Kun matkalaukkukysymys on ratkaistu, pääsee AiRRport-hanke varsinaiseen vauhtiin. Tarkoitus on, että Tampereelta lentävän matkalaukku löytäisi perille lentokoneen ruumaan, vaikka siitä luopuisi jo ennen junaan hyppäämistä Seinäjoen rautatieasemalla.
Ja Helsinki-Vantaalla käydään joogassa
Tampereella uskotaan, että Tampere sijaitsee Suomen täydellisessä solmukohdassa, jonka lento- ja kaikkeen muuhunkin joukkoliikenteeseen kannattaa panostaa.
AiRRport-hankkeen suunnitteluvaiheen vetäjä, yrittäjä Toni Virkkunen kysyykin, kannattaako Helsinki-Vantaan kenttä kasvattaa kaksinkertaiseksi nykyisestä vai olisiko sittenkin parempi Suomen kannalta, jos lentoliikenteen riittävää elinvoimaa löytyisi myös Tampereelta. Suomen yhteydet maailmalle ovat heikot, jos ne ovat vain yhden pisteen varassa, Virkkunen uskoo.
Samaan aikaan Helsinki-Vantaasta on tulossa entistä hulppeampi. Matkustajamäärien odotetaan kasvavan reilusti. Seuraavan viiden vuoden aikana tullaan näkemään aivan uusia digitaalisia palveluita. Kentälle odotetaan myös kansainvälisen esimerkin mukaan uudenlaista yritystoimintaa.
Jo nyt Helsinki-Vantaalla on voinut käydä joogassa tai apteekissa. Lähivuosina kentältä saattaa löytyä myös vaikkapa lääkäriasema, kauneuspalveluita tai kuntokeskus. Multihub-tyylisistä lentokentistä on tulossa kaupunkeja kaupunkien yhteyteen.
Maailmalla rakennetaan nyt paljon myös lentokenttäkaupunkeja. Samalla lentokentät profiloituvat. Voi hyvinkin olla, että suomalainen lentää pian tietylle kentälle vaikkapa vain mennäkseen kauneusleikkaukseen.
Lentokenttäyhtiöitä ei Suomi kiinnosta
Tampereen AiRRport-hankkeeseen yritetään saada mukaan lentoliikenteen ulkopuolisia tahoja, mutta perinteisessä lentokenttätoiminnassa on Suomen valtion omistamalle lentokenttäyhtiö Finavialle vaikea keksiä kilpailijaa.
Euroopassa valtioiden osuus lentokenttäyhtiöistä on jatkuvasti pienenemässä ja kenttiä yksityistetään. Yksityiskentät myös pärjäävät kilpailussa vallan mainiosti. Trafin ilmailujohtaja Pekka Hentun tietojen mukaan yksikään kansainvälinen yritys ei kuitenkaan ole tähän mennessä osoittanut kiinnostusta perustaa Suomeen yksityistä liikennelentokenttää.
Euroopan kaikista lentomatkustajista jo puolet lähtee tällä hetkellä lentoon yksityisiltä tai yksityisesti johdetuilta lentokentiltä. Kaksi kolmesta eurooppalaisesta asuu paikassa, josta kahden tunnin ajomatkan päässä on vähintään kaksi lentokenttää. Juuri nopeat junayhteydet kentille ovat lisänneet lentoasemien kilpailua matkustajista.
Suomalainen AiRRport-hanke on alkanut kiinnostaa myös maailmalla. Tredean lentoliikenteen kehityksestä vastaava johtaja Marja Aallto lähtee keväällä lentoalan seminaariimatkalle. Siihen mennessä pitää keksiä, miten matkalaukut saadaan juna-asemalta lentokoneeseen.