Linja-autoliitossa, bussiyhtiöissä ja Matkahuollossa ollaan tyrmistyneitä Kilpailuviraston linjauksesta ja kiistetään kartellisyytökset.
Linja-autoliiton mukaan yritysten on ollut vaikea tulkita ja soveltaa uutta EU:n tuomaa lainsäädäntöä. Liiton mukaan ala on ollut muutoinkin jatkuvassa käymistilassa. Kilpailuvirasto sen sijaan katsoo, että kyseessä on ollut maan laajuinen kartelli.
– Tämä on ollut linja-autoyhtiöille vaikeaa aikaa. Epävarmuutta on ollut paljon ja kääntäisin katseen enemmän lainsäädäntöön ja sen soveltamiseen ja käytännön toteuttamiseen, Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä sanoo.
– Myös viranomaisten toiminta on ollut ristiriitaista ja vaikeaselkoista, Mäkilä jatkaa.
Uhkana kymmenien miljoonien sakot
Suomen linja-autoliikennettä on avattu kilpailulle EU:n vaatimuksesta vuodesta 2009 alkaen. Uuden lainsäädännön taustalla on EU:n komissio, joka edellyttää jäsenmaiden linja-autoliikenteen avaamista kilpailulle. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkinta ajoittuu vuosille 2008-2012.
Kilpailuvirasto vaatii seuraamusmaksuja seitsemälle suurelle bussiyhtiöille, Matkahuollolle ja Linja-autoliitolle. Kilpailuviraston esittämien seuraamusmaksujen suuruus on noin 10 prosenttia yhtiöiden liikevaihdosta. Mäkilä toivoo, että markkinaoikeudessa asiat tulkittaisiin toisin.
– Sakot olisivat kova isku. Alan kilpailu on ankaraa ja tämä heikentäisi entisestään mahdollisuuksia kehittää toimintaa ja investoida, Mäkilä sanoo.
– Toivon että markkinaoikeus näkee asian toisin kuin Kilpailuvirasto.
Epäiltynä oli 20 linja-autoyhtiötä
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkinnassa oli kaikkiaan parisenkymmentä linja-autoyhtiötä sekä Linja-autoliitto ja matkatavarapalveluja hoitava Matkahuolto. Markkinaoikeuteen Kilpailuvirasto esittää seuraamusmaksuja seitsemälle yhtiöille ja Linja-autoliitolle sekä Matkahuollolle. Linja-autoliittoon kuuluu varsinaisina jäseninä noin 300 bussiyritystä. Markkinaoikeuden hampaisiin joutuneet yhtiöt kuuluvat Suomen suurimpien bussiyhtiöiden joukkoon.
– Kyllä me nähdään että nämä uudet pelisäännöt ovat olleet aidosti niin epäselvät että se on tämän sekasotkun syynä, Mäkilä sanoo.
Linja-autoliiton kyseisten jäsenyritysten väitetään kehottaneen uusia yrittäjiä olemaan tulematta kannattaville reiteille eli alan termien mukaan nokkavuoroille. Matkahuollon puolestaan väitetään aluksi sulkeneen uusia yrittäjiä lippujärjestelmän ulkopuolelle.
– Menettelymme ei koskenut tiettyjä bussiyrityksiä, vaan eri bussiyritysten liikennöimiä yksittäisiä reittiliikennevuoroja, joilla lipputuotteitamme ei kelpuutettu, Matkahuolto kiistää tiedotteessa.
– Olemme kaiken aikaa toimineet matkustajan edun mukaisesti ja noudattaneet viranomaisten ohjeita lain tulkinnasta sitä mukaa kun niitä on meille annettu.
Onko mahdollinen kartelli voinut vaikuttaa myös lippujen hintoihin?
– Aikaisemmin linja-autoliikenteessä on ollut toisentyyppinen sääntelyjärjestelmä. Se on ollut hyvin viranomaisvetoinen, lupajärjestelmään perustuva ja se on perustunut myös hintasääntelyyn, Linja-autoliiton Mäkilä vastaa kysymykseen.