Yleisradion ja kaupallisen median suhdetta ruodittaessa A-studiossa nousivat useaan otteeseen esille kaupallisen median vaikeudet heikossa taloustilanteessa ja koventuneessa kilpailussa. Verovaroilla pyöritettävän Ylen toiminta etenkin maakunnissa herätti keskustelua.
Ylen rahoitusta ja tehtäviä pohtivaan työryhmään kuuluva kansanedustaja Eero Lehti (kok.) katsoo, että Ylen uutistoiminta maakunnissa vaikeuttaa paikallislehdistön edellytyksiä menestyä. Samoilla linjoilla on myös Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
– Me joudutaan hankkimaan se kuluttaja, joka maksaa siitä lehdestä jotain. Yle pystyy tuottamaan sen ilmaiseksi. Kyllä se markkinadynamiikka on silloin epäterve, Kangaskorpi sanoo.
Kangaskorpi ei ole ajamassa Yleä pois maakunnista, mutta joiltain osin sen toimintaa hän on valmis rajaamaan.
– Minä leikkaisin voimakkaasti tekstimuotoista verkon kautta tulevaa sisällöntuotantoa, sellaista verkkolehtitoimintaa, Kangaskorpi toteaa.
Heinäluoma: Media-alan ahdingon taustalla taloustilanne
Niin ikään Ylen tulevaisuutta pohtivassa työryhmässä oleva kansanedustaja Eero Heinäluoma (sd.) ei näe Ylen läsnäoloa maakunnissa yhtä ongelmallisena.
– Onhan meillä terveyskeskuksetkin, jotka ovat julkisia, eikä kukaan tule sanomaan, että se haittaa yksityistä terveysbisnestä, kun meillä julkinen terveyskeskus.
Heinäluoma painottaa, että kaupallisen median vaikeuksien taustalla on pitkään jatkunut talouskriisi, joka vaikuttaa mainosmyyntiin. Lisäksi vuonna 2011 tehty päätös sanomalehtien arvonlisäverosta oli Heinäluoman mielestä virhe, joka kiihdytti median kriisiä.
Lehti ja Kangaskorpi katsovat, että Ylen toiminta on yksi rasite lisää kaupalliselle medialle. Sen takia julkisen median tehtävät pitäisi määrittää tarkasti.
– Yleisradion tehtävä on tehdä laatua enemmän kuin määrää. Tehdä sellaisia ohjelmia, joilla on kansallista merkitystä, mutta joissa ei ole kaupallista menestymisen mahdollisuutta, Lehti linjaa.
Myös Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen pitää Ylen roolitusta tärkeänä. Kivinen kuitenkin painottaa Ylen tehtävää median monimuotoisuuden vaalijana ja varmistajana.
– Kansainvälinen vertailu näyttää sen, että niissä maissa, joissa toimii vahva yleisradioyhtiö, kuluttajat ja kansalaiset saavat paljon rikasta mediasisältöä, Kivinen sanoo.