Peruskoulun ensi syksynä voimaan tuleva opetussuunnitelma antaa tilaa erilaisille rooli- ja oppimispeleille. Rauman Normaalikoulussa on tällä viikolla rakennettu kuvitteellisia yhteiskuntia, jotka käyvät keskenään kauppaa ja kokevat kriisejä.
Seiskaluokkalaisen Markus Babbin ryhmä koki luonnonmullistuksen, joka selvitettiin luovalla tavalla.
– Meillä purkautui tulivuori ja meidän piti selvittää sitä. Hankittiin sellaista kylmää nestettä ja laitettiin jotain ainetta, joka estää laava ja karkottaa sen pois, Babb kertoo.
Apua pitää pyytää
Roolipelissä tärkeää osaa näyttelee avunpyyntö toisilta ryhmiltä. Eri yhteiskunnilla on ihmisiä, jotka viestivät esimerkiksi tablettitietokoneiden avulla toisen yhteiskunnan viestintävastaavien kanssa. Ilman viestintää olisi 8-luokkalaisen Rakel Ia Koiviston ryhmä ollut pulassa.
– Meillä meni rikki sateenkaarisilta, jonka kautta pääsee meidän planeetalle. Meidän piti pyytää muilta ryhmiltä apua. Saimme apua ja nyt kaikki on hyvin.
Roolipelit eivät ole pelkästään luokissa ongelmien ratkaisua, vaan oppilaat kulkevat eri yhteiskuntien (eli luokkien) välillä ja ovelle rakennettava silta on oikeaa puuta. Lisäksi erilaisia sääntöjä ja selosteita tehdään paperille.
Media tärkeässä roolissa
Oppimisviikkoa vetävä äidinkielen lehtori Liisa Kyttälä on innoissaan. Koulu sai tuttunsa välityksellä jopa Yle Uutisten studiossa tehdyn uutislähetyksen, joka oli räätälöity raumalaiskoulua varten. Torstain videossa oikea uutisankkuri kertoi, että koulun eri yhteiskuntia oli kohdannut katastrofi.
– Kun näytimme uutisen ensimmäistä kertaa, pienimmät oppilaat ottivat sen hieman tosissaan. Sitten selitimme, mistä on kyse, viikko on mennyt todella hienosti, Kyttälä toteaa.