E-Sport, eli elektroninen urheilu kasvattaa parhaillaan maailmanlaajuisesti suosiotaan merkittävästi ja näkyvyys muun muassa sosiaalisessa mediassa on tuonut uusia nuoria pelin pariin.
Elektroninen urheilu, eli e-Sport on videopelien kilpailullisesti pelaamista. Se on yksi tällähetkellä räjähdysmäisessä kasvussa, terminä että teoriassa. Elektroninen urheilu on kerännyt satojen tuhansien yleisöä maailmanlaajuisesti, samalla rakentaen omaa yhteisöä ja pelaajakuntaa.
Muutama vuosi sitten e-Sport oli lähestulkoon tuntematon aihe, ja kukaan ei osannut arvella siitä kasvavan näin suurta juttua. Voiko siis olla, että kyseessä olisi jopa haastaja monille vanhoille urheilulajille?
Yksi e-Sportsin johtavimpia ja suurimman yhteisön omaavimpia pelejä on ensimmäisen persoonan ammuntapeli, Counter-Strike pelisarjan uusin peli Counter-strike: Global Offensive Peli on pelaajien suosiossa monien positiivisten syiden takia, ja pelillä on satoja tuhansia pelaajia ympäri maailmaa.
Maajoukkuepelaaja uskoo edelleen kasvuun
Peliä on myös lähetetty suorana turnauksista muun muassa Ylen kanaville. Palkintosummat kohoavat suurimmissa "major" tapahtumissa jopa miljoonaan dollariin, ja summat kasvavat päivä päivältä.
Myös Counter-Strike: Global offensive -peliä työksensä suomalaisessa ENCE e-Sports joukkueessa pelaava Miika "suNny" Kemppi on myös samoilla linjoilla lajin kasvamisen suhteen.
– E-Sports on jo käsitteenä niin kasvava ilmiö, että varmasti monet uudet tahot kiinnostuvat asiasta enemmän.
Kemppi myös uskoo näkyvyyden mediassa tuovan lisää nuoria pelaajia pelin pariin. Hän mainitsi myös Suomen elektronisen urheilun liiton SEUL:lin tulevasta "liigasta", jonka hän uskoo kasvattavan ja tiivistävän yhteisöä.
Jose Jekkonen
Kirjoittaja on uutisluokkalainen, Hatsalan Klassillisen koulun 7B-luokan oppilas
Uutisluokan päivää vietetään 26. huhtikuuta 2016