Vaikka palkolliset runsain joukoin osallistuisivat strategisten painopisteiden laadintaan, strategia ei etene minnekään, jos sitä ei ymmärretä, summataan tuoreessa Vaasan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa.
Kauppatieteiden maisteri ja konsulttiyrityksen toimitusjohtaja Maarika Maury on osana väitöstutkimustaan selvittänyt strategiatuntemusta suomalaisissa yhtiöissä. Lopputulos on se, että strategian ymmärrys on heikko.
Tutkimus oli laaja: siinä oli mukana 150 organisaatiota ja 10 000 työntekijää.
Vaikka strategiat on yhtiöissä hyvin kirjattu ja julkaistu, vain 13 prosenttia johdosta ja kahdeksan prosenttia keskijohdosta pystyy määrittelemään virallisen strategian. Työntekijöistä enää kaksi prosenttia tietää, mitä tavoitellaan ja millaisin keinoin.
Jos johto ei muista strategiaa, ei oikein voi olettaa, että työntekijätkään sitä tietäisivät, Maury pohtii.