Myös Vantaalla viritellään ajatusta kaupunkipyöristä. Asia ilmenee kaupungin liikennepoliittisesta ohjelmasta, josta kaupunginvaltuuston on määrä päättää kokouksessaan maanantaina.
Ohjelmassa luvataan seurata "uusien liikennemuotojen kehitystä ja luoda edellytyksiä niiden käyttöönottamiseksi". Osana uudistuksia aiotaan tutkia myös kaupunkipyöräkokeilua.
Vantaan liikennepoliittinen ohjelma toimii muun muassa kaupungin liikennesuunnittelun työvälineenä ja toimii päätöksenteon tukena. Ohjelman aikaikkunaksi on määritelty 10 vuotta.
Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Leena Viilo vahvistaa, että kaupunki selvittää parhaillaan kaupunkipyöräasiaa ulkopuolisen konsultin avulla.
– Kyllä me olemme nähneet sellaisen tarpeen [kaupunkipyörille] olevan, Viilo sanoo.
Viilo näkee, että kaupunkipyörille on syntynyt tarvetta etenkin Tikkurilan ja Aviapoliksen alueilla. Kaupunginosat ovat kasvaneet viime vuosina hurjaa vauhtia.
Siellä kaupunkipyöriä voisivat käyttää Viilon mielestä niin turistit kuin työmatkalaisetkin.
– Jos ajatellaan Tikkurilaa, siellä on asumista, matkakeskus ja hotelleja. Matkailijoilla olisi mahdollisuus vuokrata pyörä ja tutustua lähiympäristöön.
– Toisaalta Tikkurilassa on työpaikkoja, joihin on sen verran matkaa asemalta, että esimerkiksi sähköpyörällä liikkuminen voisi edistää junan ja pyörän yhteiskäyttöä. Aviapoliksessakaan työpaikat eivät ole aivan aseman ympäristössä, Viilo sanoo.
Helsinki ottaa käyttöön kaupunkipyörät vapun jälkeen. Rekisteröityminen kaupunkipyörän käyttäjäksi avautuu maanantaina.
Se, että täydentyykö pääkaupunkiseudun kaupunkipyöräverkosto lopulta Vantaalla, jää vielä nähtäväksi.
– Selvitystyö on vasta alkanut, emmekä tiedä mikä konsultin toimeksiannon lopputulema on. Asia selvinnee tämän vuoden aikana, Viilo lupailee.