Hyppää sisältöön

Kiitetty pyöräilykaupunki paranee entisestään

Joensuuta on kiitelty pyöräilykaupunkina. Vielä parempi pyöräilypaikka kaupunki olisi, jos pyörille saisi lisää pääreittejä ja parempia säilytyspaikkoja. Pyörien parkkipaikkoja onkin tulossa, samoin kuin uudenlainen pyöräkatu.

Joensuun kaupungintalo ja pyörä.

JOENSUU Monella pyöräilykausi jatkuu läpi vuoden, mutta kevään tullen satunnaisetkin pyöräilijät ovat kaivaneet kulkupelinsä esille. Joensuulainen Topi Linjama on ahkera pyöräilijä, joka taittaa fillarilla paitsi työmatkat, myös liikkuu koko perheensä voimin pyöräillen.

Joensuussa kuunnellaan pyöräilijöitä aika hyvin.

Topi Linjama

– Pyöräily on hirmu monipuolista. Ei ole vain kilpapyöräilyä tai mummopyöräilyä, vaan on niin monenlaista mahdollisuutta olemassa. Itseäni kiinnostavat erilaiset taakkapyörät lasten tai tavaroiden kuljettamiseen. Luulen, että ne ovat tulevaisuuden trendi. Niitä tullaan näkemään enemmän ja sähköavusteisina, Linjama arvelee.

Topi Linjama muistuttaa myös pyöräilyn vaikutuksesta ruuhkien ja päästöjen vähenemiseen sekä hyvistä vaikutuksista ihmisen terveyteen.

– Voisi työnantajatkin satsata antamalla työmatkapyöräilijöille jotain porkkanaa, vaikka kilometrikorvausta tai vaikka pientä leikkimielistä kilpailua kuten kilometrikisa, Linjama pohtii.

Pyöräilijät saavat äänensä kuuluviin suunnittelussa

Kaupungilla on tarkoitus nostaa pyöräilyn osuutta kulkutapana.

Juha-Pekka Vartiainen

Joensuun pyöräilyolot ovat saaneet kiitosta. Kaupunki on valittu kahdesti vuoden pyöräilykunnaksi.

– Eräs tavoite voisi olla, että Joensuu olisi ensimmäinen kunta Suomessa, joka on kolme kertaa valittu vuoden pyöräilykunnaksi, hymyilee kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen.

– Täällä on mukavia reittejä esimerkiksi jokirannasta pohjoiseen ja Noljakkaan. Pääsee nopeasti myös luonnon katveeseen. Tämä on ihan hyvä pyöräilykaupunki, Linjama kehuu.

– Kaupungilla on tarkoitus nostaa pyöräilyn osuutta kulkutapana, Vartainen summaa.

Avuksi on muun muassa viritelty kampanjoja. Kaupungin suunnitelmiin myös pyöräilijät ovat päässeet sanomaan sanansa. Paitsi tavallisia kuulemisreittejä pitkin, myös esimerkiksi Joensuun Polkijat -yhdistyksen kautta.

– Joensuussa kuunnellaan pyöräilijöitä aika hyvin. Täällä on kyllä tosi mukavasti otettu pyöräilijät mukaan suunnitteluun, Linjama kiittää.

Tulossa ainutlaatuinen pyöräkatu

Pyöräilijöillä riittää toiveitakin. Linjamalla päällimmäisenä pyyntönä on selkeä runkolinjasto, jota pitkin pääsisi nopeasti kaupunginosasta toiseen. Tämä toteutuu monessa paikassa, mutta Linjama kaipaa lisää nopeean ajoon sopivia pyöräteitä.

– Eri kaupunginosiin pääsisi vielä kätevämmin ja talvikunnossapitoon voisi satsata enemmän. Ylipäänsä, jos suunnitellaan uutta liikenneväylää niin otettaisiin siitä vaikka 10 prosenttia kevyen liikenteen kehittämiseen. Eikä tehtäisi niin, että lakisääteinen pyörätie moottoritien laitaan, Linjama tuumii.

Kaupunki kehittää pyöräverkkoa (siirryt toiseen palveluun). Yksi uudenlainen muutos on Kauppakadun pohjoisosan muuttaminen ns. pyöräkaduksi. Siinä autojen tilaa vähennettäisiin ja pyöräilijöiden väylää suurennettaisiin. Tie saisi punaisen pinnan merkkinä pyöräkadusta.

– Autoilijakin saa siinä kulkea, mutta väistää pyöräilijää ja pyöräilijä määrää vauhdin, Vartiainen luonnehtii.

Juha-Pekka Vartainen kertoo, että suunnitteilla on lisäksi muun muassa uusien ja parempien pyörien pysäköintipaikkojen tekeminen.

Suosittelemme sinulle