Finprossa toimivan Invest in Finlandin tilastojen mukaan ulkomaisten yritysten kiinnostus Suomen markkinoihin on jo usean vuoden ajan ollut kasvussa. Eniten Suomeen on investoitu suoraan Ruotsista, Yhdysvalloista, Englannista, Tanskasta ja Saksasta.
Eniten uusia firmoja on viimeisten kolmen vuoden aikana perustettu liike-elämän palveluihin sekä terveys- ja hyvinvointibisnekseen sekä ICT-alalle.
Urheilu ja hoiva-ala kiinnostavat
Täällä jo toimivista yrityksistä jatkoinvestointeja ovat tehneet erityisesti hoiva-alan ja vähittäiskaupan yritykset. Tämä näkyy esimerkiksi kansainvälisten merkkiketjujen voimistuvana jalkautumisena Suomeen.
Suomen urheilukaupan ja laajemminkin liikunta-alan markkinat ovat kiinnostaneet myös ulkomaisia sijoittajia. Työ- ja elinkeinoministeriön reilun vuoden takaisen selvityksen mukaan tämän alan markkinat ovatkin kasvaneet taantumasta huolimatta.
Liikunta-alan markkinoiden kooksi Suomessa arvioidaan yli 5,5 miljardia euroa, mikä käytännössä on samaa luokkaa kuin paljon puhutut peli- ja designala yhteensä. Liikunta-alan markkinoita kasvattavat työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan muun muassa länsimaissa lisääntyneet elintapasairaudet ja terveysliikunta.
Liikuntaan kytkeytyvää bisnestä tukee myös tavoitteellisen harrastamisen lisääntyminen.
Norjalaisjätti rantautui Pohjois-Suomeen
Tuorein markkinavaltaus nähtiin keskiviikkona Oulussa, jossa norjalainen urheilutarvikejätti XXL avasi uuden myymälän. Oulun kauppa on ketjun pohjoisin yksikkö. Ennen Oulua sillä on Suomessa jo useita liikkeitä ja suunnitelmissa on laajentaa ketjua vielä tämän vuoden aikana lisää.
Vahvasti laajentuvia ketjuja on myös saksalainen Lidl, joka avasi viime vuonna Suomeen neljä uutta myymälää. Myös osittain ulkomaalaisomisteinen Tokmanni on sekin avannut toistakymmentä uutta myymälää.
_KORJAUS 18.5.2016 klo 8:23: _
"Ruotsalaisomistukseen siirtynyt Tokmanni" muutettu muotoon "osittain ulkomaalaisomisteinen Tokmanni". Yritys on äskettäin listautunut Helsingin pörssiin ja omistuksesta noin puolet on nykyisin suomalaisilla. Lidl avasi Suomeen neljä myymälää ja suunnittelee useiden uusien myymälöiden avaamista.