Hyppää sisältöön

Isot uutiset vievät verkkoon kesälläkin, mutta someloma tekee hyvää itse kullekin

Isot uutiset ja urheilutapahtumat vetävät lomailevat suomalaiset verkkoon kesälläkin, mutta sosiaalisen median käytöstä pidetään lomaa.

Kuva: Martti Juntunen / Yle

Sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä sanoo, että suomalaiset lomailevat kesällä myös sosiaalisesta mediasta. Hänen mukaansa lomaileva suomalainen ei päädy sosiaaliseen mediaan yhtä usein kuin lomakauden ulkopuolella, ja sama ilmiö näkyy myös viikonloppuisin.

– Moni käyttää sosiaalista mediaa ammattiinsa ja työhönsä liittyen, niin sitten kun ollaan vapaalla töistä niin ollaan vapaalla myös somesta. Se selittää osittain sitä, että somen käyttö kesäloma-aikaan kokonaisuutena vähenee.

– Twitterissä kesäajan notkahdus käyttömäärässä on noin viidenneksen. Facebook ei jaa samalla tavalla julkisesti tilastojaan, mutta tilanne on samansuuntainen. Verkkoliikenteen määrissä Facebookin notkahdus on enemmän kymmeniä prosentteja kuin yksittäisiä prosentteja, Harto Pönkä arvioi.

Somesisällöissäkin kesäkuulumisia

Harto Pönkä sanoo, että someloma tekee hyvää itse kullekin. Kesälomalla halutaan varata aikaa perheen ja ystävien kanssa olemiseen, ja kesätapahtumissa ja lomamatkoilla halutaan keskittyä muuhun kuin somettamiseen.

– Toki on yksilökohtaisia eroja: joillekin on tärkeää, että lomakuvia julkaistaan jatkuvalla syötöllä Facebookiin ja Instagramiin, mutta enemmistö lomailee somesta. Mutta kesäaika on erilaisille tapahtumille ja pienemmille paikkakunnille mahdollisuus saavuttaa isojakin yleisöjä, jos hoksaa olla liikkeellä juuri oikeaan aikaan oikealla tavalla. Mielenkiinto kohdistuu siinä hetkessä arjesta poiketen näihin tapahtumiin ja paikkoihin.

Suomalainen lomailee kesällä myös sosiaalisesta mediasta. Kuva: Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

Esimerkiksi Kuhmon ja Suomussalmen luonto- ja kulttuurimatkailua edistävä Wild Taiga (siirryt toiseen palveluun) on uudelleen julkaissut Martinselkosen Eräkeskuksen (siirryt toiseen palveluun) Facebook-sivulla julkaistuja karhukuvia, jotka tuntuvat kiinnostavan suurta yleisöä. Kesällä loma-aikaan myös yksityishenkilöiden julkaisemat somesisällöt eroavat arkipäivityksistä.

– Kesällä julkaistaan lomakuvia ja kesäkuulumisia, ja aikaa on ehkä enemmän huvitteluun: pelijulkaisuihin ja kyselyihin. Vapaa-ajan sisällöt korostuvat, Harto Pönkä kertoo.

Mobiili nettikäyttö loiventanut kesäkuoppaa

Kesällä esimerkiksi Yle Areenan käyttö hieman laskee muihin vuodenaikoihin nähden, mutta notkahdus on Yle Areenan palvelukehitystiimin palvelupäällikkö Kari Haakanan mukaan loiventunut viimeisen viiden vuoden aikana. Samaa sanoo Ylen internet-median asiakkuuspäällikkö Leevi Kokko. Hän kertoo, että uutis- ja ajankohtaisjutut ylipäätään kiinnostavat vuodenajasta riippumatta. Aiheena sääilmiöt ja loma-ajan sään seuraaminen ovat kuitenkin suomalaisille tyypillisiä.

Kesäkuoppa verkkoyleisöjen määrässä on pienentynyt huomattavasti parin viime vuoden aikana.

Kun ollaan vapaalla töistä niin ollaan vapaalla myös somesta.

Harto Pönkä

– Suomalaisten mobiili netinkäyttö ei lähtenyt isoon nousuun ennen vuoden 2014 kesää, ja aikaisemmin kesäkuoppa johtui aika pitkälle siitä. Nyt kun laitteet ovat uusiutuneet ja useilla on käytössä mobiilidataliittymiä ilman datasiirtokattoa, päästään lomaltakin verkkosisältöjen ääreen.

Ylen uutis- ja ajankohtaisartikkeleistä netissä luettiin 30 prosenttia älypuhelimilla kesäkuussa vuonna 2014. Kahdessa vuodessa älypuhelinkäytön osuus on kasvanut 17 prosenttiyksikköä ja lähes puolet kaikista artikkelien lukukerroista Ylen palveluissa on tapahtunut kuluvan vuoden kesäkuussa älypuhelimen kautta.

Yle Areenan käyttö älytelevisiolla on kasvanut viimeisen vuoden aikana 44 prosenttia, kun Areenan käyttö kokonaisuudessaan on kasvanut 20 prosenttia. Kuva: Yle

Yle Areenan sisältöjen käyttö on kasvanut viimeisen vuoden aikana viidenneksellä, ja käyttö älytelevisiolla on kasvanut 44 prosenttia. Älypuhelimellä Areenan käyttö on kasvanut 40 prosenttia ja tabletilla 23 prosenttia. Pöytätietokoneella Areenan käyttäminen on pienentynyt lähes neljänneksellä.

Isot uutis- ja urheilutapahtumat vetävät yleisöjä Areenaan jokaisena vuodenaikana. Meneillään olevat jalkapallon EM-kisat ja elokuussa alkavat kesäolympialaiset kiinnostavat Areenassa, Kari Haakana sanoo.

– Jonkin verran ihmiset ovat positiivisessa mielessä irti arjesta, eikä uutis- ja ajankohtaissisällöillä ole tapakäyttöä samalla tavalla kesäaikaan kuin talvikuukausina. Mutta mobiilipainotteisuus ei rajoita myöskään uutiskäyttöä, ja verkkoon osataan tulla, kun on isoja uutisia, kertoo asiakkuuspäällikkö Leevi Kokko.

Suosittelemme sinulle