Laivaliikenteen polttoaineen rikkipitoisuuden tiukennus näkyy jo nyt Helsingin ilmanlaadussa positiivisesti. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden HSY:n Hernesaaren mittausasemalla havaittiin rikkidioksidin pitoisuuksien laskeneen viime vuonna.
Laivaliikenteen polttoaineen rikkipitoisuuden tiukennus eli rikkidirektiivi astui voimaan viime vuoden alussa. Direktiivin mukaan kaikkien Itämerellä liikkuvien laivojen polttoaineen rikkipitoisuus saa olla enintään 0,1 prosenttia, kun raja oli aikaisemmin prosentissa.
Direktiivin tarkoitus on parantaa ilmanlaatua ja vähentää rikkidioksidin aiheuttamia ennenaikaisia kuolemia. Elinkeinoelämän keskusliitto EK vastusti rikkidirektiiviä voimakkaasti sen aiheuttamien kustannusten takia.
Pääkaupunkiseudun ilma parempi kuin vuosiin
Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli viime vuonna parempi kuin vuosiin: ilmanlaatu oli suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Katupöly heikensi kuitenkin ilmanlaatua keväällä tavanomaista enemmän.
Lisäksi typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyi edelleen Helsingin vilkkaasti liikennöidyissä katukuiluissa, kuten Mäkelänkadulla ja Töölöntullissa.
Jätevoimalalla ei vaikutusta ilmanlaatuun
HSY mittasi viime vuonna myös Vantaan Energian jätevoimalan vaikutusta lähialueen ilmanlaatuun. Mitatut typenoksidien, rikkidioksidin ja pienhiukkasten sekä raskasmetallien pitoisuudet olivat matalia eikä jätevoimalan päästöillä havaittu olevan vaikutusta ilmanlaatuun.
HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua erityyppisissä ympäristöissä yhteensä 11 mittausasemalla. Mittauksilla seurattiin viime vuonna auto-, laiva- ja lentoliikenteen, energiantuotannon ja puunpolton vaikutuksia ilmanlaatuun.
Reaaliaikaisen ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta täältä.