Liikkuminen lisää lasten älyllistä suorituskykyä ja parantaa koulumenestystä. Näin todetaan kansainvälisten liikunta-alan asiantuntijoiden lausunnossa, joka on julkaistu British Journal of Sports Medicine (siirryt toiseen palveluun) -lehdessä.
Asiantuntijoiden konsensuslausuntoa on ollut antamassa kaikkiaan 24 tutkijaa Isosta-Britanniasta, Pohjoismaista ja Yhdysvalloista.
Suomesta mukana on ollut liikuntapsykologian professori Taru Lintunen Jyväskylän yliopistosta. Hän osallistui erityisesti motivaatio- ja hyvinvointiteeman työstämiseen.
– On tärkeätä koota tutkimustietoa yhteen, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä käytännön soveltajille, Lintunen sanoo.
Liikunta on tutkitusti tärkeää
Tutkimustietoa liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden vaikutuksista lasten ja nuorten terveyteen onkin jo kertynyt runsaasti.
Tiedetään, että liikkuminen on tärkeää fyysisen terveyden kannalta, mutta aktiivisen liikuntaharrastuksen on havaittu kehittävän myös itsevarmuutta ja sosiaalisia taitoja.
Lisäksi liikunta ja hyvä kunto ovat tärkeitä aivotoimintakehitykselle. Liikunnalla on välittömiä hyviä vaikutuksia mm. kouluvireisyyteen ja se vaikuttaa positiivisesti aivotoimintaan, älyyn ja koulumenestykseen myös pitkälllä aikavälillä.
Niinikään on havaittu, että liikunnan lisääminen ja muiden oppituntien vähentäminen eivät huononna oppilaiden arvosanoja.
– Tutkimustietoa on kumuloitunut viime aikoina paljon siitä, että liikunta on välttämätöntä terveydelle ja hyvinvoinnille. Ongelma onkin siinä, miten saada lapset liikkumaan, Lintunen summaa.
Hyvä ilmapiiri ei synny itsestään
Liikunnan lukuisat positiiviset puolet ovat siis tiedossa, mutta silti moni lapsi ei liiku tarpeeksi. Lintusen mukaan harrastamiseen kannustamisen lisäksi pitäisi ravistella myös liikuntakasvatuksen rakenteita. Liikuntaa on järjestettävä niin, että se on lapsille mieluisaa ja innostavaa.
Ongelma onkin siinä, miten saada lapset liikkumaan.
Taru Lintunen
– On hyvä keskittyä oppimiseen ja omien taitojen kehittymiseen sen sijaan että korostettaisiin sosiaalista vertailua. Aivan yhtä tärkeää on huolehtia siitä, että ympäristö on psyykkisesti turvallinen ja innostava.
Kilpailu sinällään ei ole kiellettyä – sehän on keskeinen osa urheilua. Oleellista on, että ohjaajat kiinnittävät huomiota ryhmäyttämiseen ja opettavat omalla esimerkillään ryhmätyötaitoja.
– Liikunta itsessään ei opeta ryhmätyötaitoja eikä hyvä ilmapiiri synny automaattisesti. Siihen on olemassa keinoja ja niitä on syytä käyttää, ja nyt meillä on entistä enemmän tutkimustietoa myös tästä puolesta.