Kun pelistä syntyy hitti, ottaa sen alussa kokeiluun laaja joukko ihmisiä. Mitä pidemmälle peli etenee, sitä pienempi ydinpelaajakunta jatkaa pelaamista, sanoo mediakasvattaja Tommi Tossavainen.
– Suuri osa pelaajista karsiutuu yleensä melko nopeasti pois. Pokémon Gon tapauksessa pelaamaan jäävä ydinporukka on varmasti todella merkittävä.
Yksittäisen pelin parasta ennen -päivämäärää on vaikea arvioida. Se vaihtelee ilmiön mukaan.
Pokémon Golle Tossavainen ennakoi kuitenkin pitkäkestoista, vuosia kestävää ja laajaa suosiota. Siitä voi tulla jopa suurempi ilmiö kuin niin ikään gps-paikannukseen perustuvasta, suositusta geokätkeilystä.
– Pokémon Go tarjoaa muutakin kuin pelkän paketin löytymisen, Tossavainen vertaa.
Kaikenikäisten peli
Kiinnostavaa Pokémon Gon kohdalla on, että peli kiinnostaa kaikenikäisiä ja myös heitä, jotka eivät tavallisesti harrasta pelaamista.
Sen vetävyys perustuukin Tossavaisen mukaan yksinkertaisuuteen ja Pokémonin vahvaan, parinkymmenen vuoden takaa nostalgiaa huokuvaan brändiin.
– Peli on tarpeeksi helposti omaksuttavissa, ja retroudella voi olla iso merkitys sen suosioon.